Plats 7-8 (Allsvenskan)

7. Malmö FF. Junior drog och i år blir det Jonatan Johansson och Niklas Skoog på topp. Jag tror det bara är bra. Jag är ganska säker på att Ola Toivonen kommer ligga på en offensiv position bakom anfallarna och Ola kommer vara en bidragande orsak till att MFF går bra i vår under Rolles ledning. Sen drar Ola. Ola ska bli utlandsproffs. På mitten har man ett okej nyförvärv i den ojämne Jeffrey Aubynn på ena kanten, lagkaptenen Daniel Andersson i mittenmitten och sen... sen är det svårt. Håller Babis Stefanidis eller får han stå åt sidan för Guillermo Molins? Ola tar väl den offensiva rollen i sådana fall, för inte är väl Labinot Harbuzi ordinarie i vår? Malmös farlighet på kanterna startar redan längst bak med Behrang Safari men frågan är hur länge han blir kvar. Jag tror han drar. Jag tror Behrang ska bli utlandsproffs. Och jag tror inte att pengakåta MFF har nåt emot att tjäna några millar på Ola och Safari i sommar. Det känns som att pengar är viktigare än ett SM-guld. Och det känns som att en ny arena är viktigare än nya spelare. Sen är det ju inte bara Safari som är en bra ytterback förresten. Dansken Ulrich Vinzents är en jäkligt däjlig tvåvägsback på högersidan. Mittbacksparet med rutinerade Anders Andersson och skönt ödmjuke Jimmy Dixon känns okej och Jonas Sandqvist i målet är en av allsvenskans bästa burväktare. Himmelsblå har många unga spännande spelare från Skåne och förhoppningsvis dyker det upp nån ny stjärna under året. Kanske blir det Agon Mehmeti som gjorde ofattbara 43 mål på 45 matcher i juniorlaget i fjol. Å andra sidan är anfallet tufft att slå sig in i. Det står en två meter bred röv i vägen till att börja med. Och sen kan ju den där Edward Ofere faktiskt vakna till på riktigt i år.


8. IF Elfsborg. Vi är inne på topp åtta och det känns som att spela bingo. Det är riktigt svårt att förutse härifrån. Men di gule har jag ingen vidare känsla för i år. Joakim Sjöhage platsade inte i Elfsborg, drog till Brann, platsade inte där heller, och fick komma tillbaka till Elfsborg när James Keene och Fredrik Berglund är skadade. Unge Denni Avdic är ett alternativ i anfallet som tur är. Men mer i anfallet har dom inte boråsarna. Som tur är har de en bra defensiv, Teddy Lucic och Andreas Augustsson är ett bra mittlås i backlinjen och så länge Jari Ilola tar det defensiva ansvaret på mittfältet så kan Anders Svensson sköta allt det andra framåt. Och det behövs. Anders Svensson kommer få ta ett större ansvar än någonsin i Elfsborg i år, frågan är dock om han pallar det. För nog kommer EM finnas i huvudet hos 31-åringen, det kan ju faktiskt bli hans sista stora mästerskap, och nu har folk utanför Borås för första gången på länge positiva förväntningar på honom. Johan Wiland är en duktig målvakt också, det ska sägas, och han lär också få åka till alpländerna i juni. Elfsborgs trupp är annars, på grund av långtidsskadorna och Daniel Alexanderssons och Mathias Svenssons hejdå, den tunnaste på flera år och fler skador i det här läget så har man en riktigt tung uppgift i vår. Vad jag hoppas är att Daniel Nordmark får chansen i år, nu när han är uppflyttad. Jag har sett honom spela en enda gång, då mot ett division 4-lag, men han var så oerhört individuellt överlägsen då så jag skulle verkligen vilja se hur han klarar av allsvenskan.


Kommentarer
Postat av: jeppan

Riktigt dåligt av mig att inte läsa tidningen idag om Anders Andersson. Fan också. Men så fick jag skriva dagens lag på 20 lånade minuter också. Jag behöver inte skämmas.

2008-03-27 @ 23:10:17
Postat av: Andréas

Va? Klart du ska skämmas. Ska du prata in rättelser och ursäkter i radion dagen efter du gjort ett dåligt jobb?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback