Plats 13-14 (Allsvenskan 2008)

13. Gefle IF. Mattias Hugosson var ett av allsvenskans utropstecken i fjol och han var en stor anledning till att Gefle var så svårslagna. Johan Oremo var ett annat utropstecken i fjol och han var en stor anledning till att Gefle också var farliga framåt. I år då? Nja, Hugosson fortsätter säkert vara bra men Gefle har ett ojämnt och svajigt försvar. Även om man inte ska underskatta det faktum att truppen i det närmaste är identisk med hur den såg ut 2007, och att det torde betyda att där finns en viss samspelthet. Oremo-hypen har lagt sig med rätta och om den nu får fart igen får man väl räkna med att den blonde lämnar Gefle till sommaren. Han inser väl så småningom att han inte kommer få så många chanser. Gefles styrka är att de behållit så många spelare. Men att de inte värvat fler spelare att spetsa truppen med ser jag faktiskt som en svaghet. Yussif Chibsa är det enda riktigt bra man fått in som jag ser det, och hans kämparglöd på mitten och farlighet på huvudet ska man inte blunda för. Men Hasse Berggren spelade inte ens allsvenskt i fjol och han känns inte alls lika het längre, även om han säkert bidrar med rutin i viktiga bottenmatcher. Mathias Woxlin är viktig med Chibsa på mitten och Yannick Bapupa kommer säkert att briljera i flera matcher i år igen men han är ju samtidigt lite av ett... vad ska man säga... osäkert kort. Vid det här laget vet motståndarna hur de ska ta sig an Gefle på Strömvallen och effekterna på hemmaplan lär utebli. Med andra ord: räkna med strömavbrott.

14. GIF Sundsvall. Norrlänningarna har numera det isländska råskinnet Hannes Sigurdsson i truppen och därmed har man tre isländska landslagsmän (duktige Skulason och Gardarsson också). Kenyanen Robert Mambo Mumba från Häcken på mitten, målvakten Fredrik Sundfors (han har stått i GIF i 48 år nu) och målsprutan Johan Patriksson som nu kommer få med sig långe och gänglige Akombo eller tuffe Hannes på topp är andra namn jag reagerar på när jag tittar på truppen. Och då gäller det fotboll. Jag reagerade även på namnen Billy, Benny och Bayat men det var mest kul så här på påskdagens bakfylla (detta skrevs igår). Å andra sidan sägs Billy Berntsson vara ett riktigt bra nyförvärv på vänsterbacken och han har varit pigg i träningskamperna där han och Skulason varit livsfarliga längs vänsterkanten. Giffarna är tillbaka i allsvenskan och jag tycker det är helt omöjligt att veta var de står. Träningsmatcherna visar blandade resultat samtidigt som nyförvärven känns bättre än Ljungskiles. Knappa förluster mot AIK och Rosenborg och en vinst mot Örebro SK är visserligen helt okej men torsken mot Gefle sved säkert lite i självförtroendet. Jag tror "giffarna" fixar sig kvar i allsvenskan i kvalet i oktober. Detta trots att risken att bli av med försvararen och U21-landslagsmannen Mikael Lustig i sommar är överhängande.


Kommentarer
Postat av: Tony Almeida

Hannes Sigurdsson spelade för stoke under en säsong. Ingen större fotbollspelare till talangen. Ser ut och spelar som Wallerstedt. Förmodligen därför sundsvall värvade honom. Man saknade en skallig forward med vassa armbågar. Min gissning är att Sigurdsson gör 2 mål den här säsongen. Grötmål.

Se min blogg för ett kortare tips inför den allsvenska starten.

Postat av: Andréas

Strömavbrott. Kom igen!

Kul att du lagt märke till att Billy numera spelar vänsterback.

2008-03-25 @ 10:58:26
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: Rickard

Hasse Berggren är alltid het, det borde du ha lärt dig vid det här laget. Tråkigt att du tycker jag är förutsägbar men jag kan inte ändra vad jag tycker och tänker bara för det. Kanske mer beror på att du känner mig nu.

2008-03-25 @ 14:41:18
URL: http://ipitythefool.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback