Plats 11-12 (Allsvenskan 2008)

11. IFK Norrköping. Från Peking hörs inte längre inget! För Peking är tillbaka där de hör hemma! IFK Norrköping kommer ha ett av allsvenskans bästa publiksnitt 2008. Och uppemot 17-18 000 kommer vänta in stackars Djurgården i premiären på Parken - som fansen har längtat! Många lag kommer få det oerhört tufft på Idrottsparken 2008 och Norrköpings satsning är härlig. Bara tränarduon osar guld och gröna skogar - Jingbladh rent taktiskt och Cratz med energin. Men, verkligheten finns ju här, och än är inte Norrköping det topplag man inom några år åter kommer att bli. Ändå har man en ruskigt intressant trupp. Min egen favorit heter Eirik Dybendal som helt klart kan bli ett av årets stora utropstecken på sin kant. Han sprang ju tydligen sönder sidlinjerna längs vänsterkanterna i superettan i fjol - en vänsterkant per halvlek då. Men blir det inte Eirik så blir det Daniel Bamberg på andra kanten. Och mellan dem stoltserar klubbens pappa, åldermannen och den defensiva tryggheten Magnus Samuelsson (tydligen "Världens starkaste man 1998" enligt Wikipedia). Mikael Blomberg, också han till åren, är som nämnt i en annan lista viktig med sin spelförståelse. Dock känner jag en viss oro när det kommer till målvakter och försvarslinje. I mål hamnar nog Nuredin Bakiu igen, han höll faktiskt nollan elva matcher i superettan i fjol, men frågan är om han sattes ordentligt på prov när Peking var så överlägsna. I mittlåset kommer Kristoffer Arvhage - kungen i luften trots sina 182 cm - få dra ett oerhört tungt lass. En skada på honom och hela Peking rasar samman. Självklart har jag sparat godbiten till sist. Nyförvärvet, nigerianen Kevin Amuneke, har ett namn som är som taget ur Nigerias VM-trupp från 1994. Och mina förhoppningar blir självklart där efter. Framför allt med tanke på att han har en bakgrund i Landskrona (7 mål i A S 2005) - kanske inte den lättaste staden att briljera i om man är från Nigeria...


12. Halmstad BK. Lite av en chansning att ha HBK så här långt ner. Förra året underskattades hallänningarna totalt och risken finns att man gör det i år igen. Jag tar gärna den risken. Jag gillar nämligen inte halländska. Men, för att vara mer seriös, jag tycker nog att skälen till denna tolfteplats är goda. Halmstads viktigaste spelare under förra säsongen, duktige målvakten Magnus Bahne, är skadad och lär inte spela förrän tidigast efter EM. Det innebär en inledning med elva matcher utan en riktig trygghet längst bak. Vänsterbacken Jesper Westerberg är underskattad, men lär få stå tillbaka för Tommy Jönsson om Janne Andersson inte hittar en annan roll för Jesper. Dusan Djuric (som ju låg bakom nästan all offensiv 2007) och Emra Tahirovic finns inte längre kvar och visst kan Ajsel Kujovic och min gamle favorit Magnus Arvidsson (centertank!) mantla deras ansvar men frågan är om det är tillräckligt. Halmstad har ett av allsvenskans mest intressanta nyförvärv i brassen Anselmo Tadeu Silva do Nascimento (do Nascimento för fan!!!!!) men jag tror han blir lite av en väderkille. Fint och torrt väder i kombination med att han och Arvidsson hittar varandra kan bli ett fantastiskt anfallsvapen. Men med tanke på den svenska sommaren kommer Anselmo nog mest halka omkring och ha svårt med det svenska fysiska spelet. Vi får hoppas att Anselmo är HBK:s dyraste värvning någonsin på grund av att han faktiskt blir en skyttekung även i Sverige och att man inte bara kommer tjata om hans efternamn (som för övrigt ger mig rysningar). Halmstad blir som vanligt att räkna med, bland annat har man en bra backlinje, framför allt Peter Larsson och Tomas Zwzga... zwaska... Zvirgzdauskas då, men jag chansar här och tippar HBK långt ner. Saknaden av Bahne kommer att bli för stor. Halmstads egen Bahneman skulle man kunna säga.



Fotnot: En viss Edison Arantes do Nascimento har smeknamnet Pelé.

Kommentarer
Postat av: Rickard

Måste man verkligen poängtera Peles namn? tillhör inte det allmänbildningen i det här landet?

På själva tippningen finns egentligen inte så mycket att säga förutom att jag tror Halmstad kommer en liten bit högre i tabellen. Inte så mycket, men lite.

Postat av: Andréas

Thomas Magnusson är Norrköpings viktigaste back. Och Mikael Blomberg är nyckeln (nycklen så att Martin förstår) på mitten.
Visst blir det intressant att följa deras yttrar.

Halmstad är svårtippade, som vanligt.

2008-03-26 @ 11:24:40
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Rickard: Det kändes för jävligt att poängtera Pelé men jag känner ändå att det finns så otroligt många i det här landet som inte vet vad som är Pelés riktiga namn. Och då har vi bloggare en uppgift att allmänbilda.

Därmed inte sagt att otroligt många läser den här bloggen... =) Haha!

Andréas: Magnusson och Arvhage tillsammans då. Jag tycker nog att Arvhage är snäppet vassare. Vi får se!

Jag tror inte Martin läser den här bloggen. Han har inte skrivit in en kommentar sen jag vet inte när...

2008-03-26 @ 11:52:25
Postat av: Rickard

för förresten tacka för alla Elfsborsinfluenser som du lägger in i ditt norrköpingsinlägg. Både Magnus och Arvhage är ju gamla hjältar från gulsvart.

2008-03-26 @ 16:19:55
URL: http://ipitythefool.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback