Tidernas soundtrack.

image59

Min gode vän Andréas var inte alls fel ute när han tipsade om Juno. Jag såg den i går och blev så fruktansvärt tagen, en känsla som fastnat i kroppen och inte tycks gå ur. Det händer ibland, och jag antar att jag inte är ensam, att man helt förtrollas av en film, att man blir lite smått betuttad i en karaktär och att man vill leva genom filmen i den uppmålade världen. Jag kände så 1998 när jag såg Fucking Åmål, blott 17 år gammal. Jag tror då att soundtracket hade en stor del i det hela. Broder Daniels och Yvonnes låtar till exempel. Samma sak hände igår - 10 år senare. Soundtracket till Juno är helt klart det bästa någonsin.

Hade jag varit 17 hade jag säkerligen blivit förälskad i karaktären Juno. Skön och rolig som fan, jävligt mycket tonåring, men med ett väldigt varmt hjärta. En fantastisk tolkning och en sagolikt bra skådespelarinsats av 20 år gamla Ellen Page. Och naturligtvis ett jävligt bra manus av Diablo Cody - det har sagts tidigare men jag måste säga det själv också: vilket jävla häftigt namn!

Jag trodde det var Michael Cera från Superbad som hade huvudrollen i filmen så inledningsvis blev jag lite förvånad. Men att det var en tjej som var i fokus och stod för den typen av humor var riktigt kul. Ellen Page är fruktansvärt rolig och har en fenomenal timing filmen igenom. Men värmen, den slår allt.

Jag kommer nog inte se en film som är bättre 2008. Om jag inte ser den igen.

Soundtracket ja, mycket berodde ju på det. Kimya Dawson är en ny favoritartist - hennes låtar i filmen var fantastiskt trevliga. Och så den fina gamla Moldy Peaches-låten "Anoyone else but you" då såklart. Den som plockas fram i slutscenen och som ju är en gammal indieklassiker. Men frågan är om den nånsin passat lika bra som när Ellen och Michael själva sjunger den. Versionen finns med på soundtracket och i filmens sammanhang är den magiskt bra. Det är helt enkelt fruktansvärt jävla tårdrypande känslosamt och vackert.

Jag vill inte ens tipsa om filmen, jag vill ha den för mig själv. Även om Oscar verkar säga något annat.


Kommentarer
Postat av: Rickard

Soundtrack som har Velvet underground, Sonic Youth och mer en låt av Belle and Sebastian måste nästan vara världsklass va? Och det är det verkligen. Kimya
Dawson hade jag aldrig hört innan men mycket lovande. Har gjort allt bakvänt nu och lyssnat på soundtracket innan filmen. Finns dock gott om tid att se den snart tror jag.

Postat av: Andréas

Ja, både film och soundtrack är oerhört bra. Vettefan om jag har lyssnat på soundtracket innan jag sett filmen någon gång? Det känns konstigt.
Fast jag vet inte om jag håller med om att Junos soundtrack är det bästa någonsin. High Fidelity, Trainspotting, musiken i The Fan, Garden State, är magiskt. Orkar inte tänka men jag kommer säkert på några fler snart.

Kul att du bloggar igen!

2008-02-10 @ 00:54:40
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Trainspottings var mitt favoritsoundtrack innan. Men jag antar att jag fortfarande lever kvar i Juno-världen och då är det så. =) Jag ska försöka ta tag i det nu och hitta december-formen. Själv har du ju varit jävligt duktig det senaste.

2008-02-10 @ 10:24:28
Postat av: martini

Såg trailern till filmen...vilket mög!

2008-02-11 @ 09:48:59
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Rickard

Btw: Soundtracken till High fidelity och Almost Famous är fortfarande bättre.Bra så.

2008-02-11 @ 19:59:42
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Andréas

Jävlar. Missade Almost Famous! Fasiken vilket jävla bra soundtrack!

Martin, varför härjar du runt och sprider dynga på diverse bloggar?
Gör ett inlägg själv eller lägg ner din blogg.

2008-02-12 @ 12:05:04
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

kommenterar bäst jag vill och uppdaterar också när det behagas.

2008-02-12 @ 14:13:48
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Jag förstår att du har fullt upp med damhockey och andra c-sporter. Sånt som dina arbetskollegor inte behagar att göra.

2008-02-12 @ 15:47:18
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Hur gick det med din damhockey? korpspelare, men det är väl stort för dig.

2008-02-18 @ 10:48:49
URL: http://martini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback