En krönika om antiklimax

Jag kan inte riktigt lida med Ljungskile SK och alla deras fans. Inklusive mig själv. Jag ville verkligen jättemycket att de skulle ta steget upp till Allsvenskan i dag. Jag hejar på LSK och dom har under det senaste året blivit ett favoritlag. Men jag kan inte riktigt lida med dom. Situationen är märklig.

Aldrig har ett lag som egentligen inte är överlägset andra lag på något sätt varit så favorittippat. Segerbankett var bokat. Sambaorkestern var på plats. En väldigt lokal tidning jag håller kär hade planerat en kupp i segerns tecken och krönikor om hur lilla LSK tog sig till Allsvenskan (igen!) var redan skrivna. Till och med fucking Tipslördag och TV 4 var på plats.

LSK skulle bara vinna. Ännu säkrare blev alla på plats, alla radiolyssnare och alla tv-tittare när Jörgen Wålemark snyggt nickade in 1-0. LSK hade ju liksom aldrig tappat en ledning. Någonsin. Sa man.

Med sju minuter kvar kom en liten blond Falkenbergare vid namn Joel Johansson och förstörde allt. Falkenberg hade inte gett upp. LSK litade på att allt som vanligt skulle lösa sig, att man skulle få de där tre poängen. Och sen kom Joel till Nicklas Svenssons returboll och tystade 2300 på HA Bygg Arena, en mängd radiolyssnare och rätt många tusen tv-tittare.

Festen var förstörd.

Det stora hånet är att den enda poäng som LSK fick i dag kan räcka i morgon. Om Häcken inte vinner så går LSK upp ändå. På en söndag. När alla gått hem. När radion inte sänder och när tv-apparaterna slocknat. Och när den mest kärleksfulla kupp gjord av ambitiösa kamrater inte längre har någon mening.

Det ville sig inte i dag. Det blev ett fruktansvärt antiklimax.

Men livet går vidare. Han som visade det kallas för "Chippen" och är till vardags bänkad i Bolton. I landslagströjan var han i kväll magnifik.

Till sist: Berat Shabani var suverän och låg bakom Åsebros samtliga mål när ÅIF besegrade IFK Åmål med 3-0. Det var där jag var när historiens största antiklimax strax skulle äga rum.

Kommentarer
Postat av: jacob

appropå ingentin: finns era reportage fråm amsterdam att läsa någonstans?

2007-10-14 @ 10:57:49
Postat av: jeppan

jacob: ja det finns två reportagetidningar nånstans. Men inte på nätet tyvärr. Tror jag. Antar att du vill läsa om Patrik? Själv gjorde jag ju radioreportage.

2007-10-14 @ 11:13:07
Postat av: jacob

nyfiken rent allmänt eftersom att amsterdam är en fantatstik stad. men ja, det vore kul att läsa om patrik också

2007-10-14 @ 12:18:43
Postat av: martini

I min mening var inte Ljungskile så överdrivet favorittippat.
Klart de är tvugna att planera segerfesten för chansen fanns ju att de faktiskt skulle vinna matchen.
Tappat ledningen har man, men inte till förlust. Inte på länge...
Men klart festen blev förstörd trots allt. tack vare en smula feghet enligt mig

Postat av: jeppan

Det var inte bara vad de planerat. Träffade du nån som verkligen trodde att det INTE skulle gå vägen i går. Alla räknade med det, du, jag, supportrarna, tv, radio, tidningar hade planerat uppslag, några hade tryckt upp över 1000 löpsedlar där det stod "LSK tillbaka i allsvenskan". Det går inte i efterhand säga "klart man var tvungen att planera". Självklart var det så - så gör alla. Men inställningen var verkligen att den planeringen inte skulle vara lönlös. Typ: "Man får inte underskatta Falkenberg, dom kämpar för att hålla sig kvar, men du vet... (mellan oss, utan att säga nåt, vi vet ju att Ljungskile inte kan undgå att vinna i dag...)".

Ljungskile var sjukt favorittippat i inställningen hos alla människor - även om alla inte riktigt vågade säga det rakt ut. Det var den stämningen, och just den, som låg över Ljungskile i en vecka.

Sen tycker jag det är synd att jag ska behöva förklara att jag dramatiserar när jag skriver att LSK aldrig tappat en ledning. Men sanningen finns ju där och den ligger i att LSK inte varit topp fyra om de inte varit så bra på att bevaka ledningar det här året.

2007-10-14 @ 18:20:35
Postat av: martini

Kollar du på lagen Ljungskile och Falkenberg så är Ljungskile ett bättre lag. Då är det inte konstigt att folk tippar en seger. Jag har aldrig gått ut och sagt att det är klart. Sjukt favorittippat är att överdriva. Det var en match som betydde mycket för båda lagen, så svårt att jämföra gårdagens match med om matchen spelats mitt i säsongen.
Du behöver inte förklara att du dramatiserar, det är nog du sjölv som vill förklara det. LSK har en svit på 8 raka utan förlust. De har tappat ledningar, till oavgjort, men inte till förlust.
Eller som Wålemark ville säga "Vi har vunnit många matcher med 1-0, och man kan inte ha flyt hela tiden".

2007-10-14 @ 18:36:24
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Jag håller med dig om att LSK var sjukt favorittippat. Och visst blev det ett fruktansvärt antiklimax.
Vafan ska du lida med LSK för över huvud taget? Lida känns som ett för starkt ord för dig när det gäller LSK. Du kan väl tycka synd om dem?
Sedan är segerbankett alttid bokad när ett lag kan åstadkomma något så här stort. Och sambaorkestern är alltid på plats.
Fucking Chippen. Han kan bara leverera mot blåbär. Visst gjorde han ett snyggt mål. Men kolla på försvararna. Herregud.
Berat är väldigt bra. Tyvärr fick han stå i skuggan när vi spelade tillsammans i IFK Uddevalla. Men han är väldigt bra.

2007-10-14 @ 20:11:13
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Martini: Klart jag förklarar för dig när du uppenbart inte förstår. Börja läs skönlitteratur nu så kommer det grabben...

Andréas: Då har du tappat en del som fotbollsspelare om du varit bättre än honom. Inte så konstigt eftersom du la din fotbollssatsning på hyllan, men ändå. Hade varit kul att se dig SÅ bra. =)

Lida med - Synd om. Jag menade samma som du.

Resten har jag redan svarat på men som så ofta läser du eftersnacket slarvigt.

2007-10-14 @ 20:24:50
Postat av: martini

classic comeback...
Jag vet att du dramatiserar "LSK hade ju liksom aldrig tappat en ledning. Någonsin. Sa man." Det tolkar jag som ironi från din sida....

Men LSK har faktiskt 8 matcher i rad utan förlust, sen har man en svit på 9 raka förlustfria hemmamatcher. Bästa sviten i hela superettan. Kanske en anledning till att folk trodde på vinst hemma mot falkenberg. Ska jag behöva förtydliga mer?

2007-10-14 @ 22:24:43
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Ironi??? Va snackar du om? Det där var ingen ironi. Däremot var det en dramatisering, en förstärkning, en försköning av verkligheten, av den statistik du räknar upp som jag givetvis känner till. Glöm inte att jag jobbade med detta i somras när du ställde in mjölkpaket i kylarna på ICA.

2007-10-14 @ 22:57:24
Postat av: martini

And he does it again...
Självklart räknar jag med att du har koll på statistiken...Men att du hänger upp dig på min kommentar från första början.
Gör en radiogrej av det i stället så kanske ditt budskap blir tydligare.

2007-10-15 @ 10:00:32
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Ähh. Ingen av er har är helt insatta i LSK. Kul dock att ni vaknar till liv och börjar intressera er för dom nu när allsvenskan är nära. Men fråga gärna mig om ni undrar något om lsk.
Tråkigt att ni ska behöva dryga er mot varandra. Martin jobbade som en kassörska i somras, jesper jobbade med fct å ifk thn och jag var den som jobbade med lsk.

2007-10-15 @ 11:39:33
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Tillåt mig att skratta, haha.
Du som jobbat med lsk hela livet borde kunna så mycket mer. Nästan pinsamt att någon som jobbat på ICA och en annan som skrivit om fct och ifk thn kan lika mycket som dig om LSK.

2007-10-15 @ 11:48:11
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Ja Martin. Så är det. Du lever i verkligheten.
Bara för att förtydliga. Vem var lagkapten i LSK 2002?
Vilka föreningar har Jörgen Wålemark spelat för? (Jag litar på att du inte letar på internet eller frågar någon)

2007-10-15 @ 13:11:38
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Haha! Det där får Martin stå för. Jag kan inte mycket om LSK. Men tillräckligt mycket. Och Andréas, jag har också jobbat med LSK i år. Även om det bara var en match så var det THE match. 2-1 segern mot Peking med 9 man. Mitt roligaste journalistiska jobb, helt klart.

2007-10-15 @ 23:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback