Allsvenskan - the Final

Inget snack. Det är dags. Nu ska det fullbordas!

3. A I K
Den allmänna idrottsklubben är en relativt ny bekantskap på den allsvenska scenen. Laget kommer ifrån staden Stockholm och tog för två år sen steget till allsvenskan. Väl där gjorde dom en fantastisk säsong, och lyckades mot alla odds, ta sig hela vägen till den slutgiltiga kampen om SM-guldet. Väl där blev man två, men det var ändå ganska fantastiskt för denna saga. Rickard Norling, demontränaren, blev hyllad av hela Solna, en stadsdel i Stockholm, och var väl den största orsaken till AIKs framgång. I år vill dom gå hela vägen. Men det kan dom glömma. Givetvis blir AIK att räkna med, men att de skulle stå som slutsegrare tror jag inte. Norlings taktik är liksom inte riktigt lika överraskande i år. Även om den kan räcka långt, eftersom hans taktik alltid går ut på att vinna. Vem minns inte bevakningen av Anders Svensson i fjol. AIK har en av allsvenskans bästa yttermittfältare i Mats Rubarth, tyvärr är den förre örebroaren relativt ojämn. Han kan dominera ena matchen, för att försvinna helt i en annan. Men han kan mycket väl bli ett av årets utropstecken i allsvenskan. AIK har också en av de bästa målvakterna, och en framtida landslagsmålvakt, i Daniel Örlund. Man har också en härlig anfallare som kommer ösa in mål i år, nämligen Daniel Mendes. Och i försvaret, har man klippan, och "den nye Krister Nordin", Nicklas Carlsson. Och när man ändå håller på kan man räkna upp Kenny Pavey, Daniel Tjärnström och Dulee Johnson. AIK blir jävligt farliga i år igen. Men det kommer aldrig, ALDRIG, räcka till guld. Tyvärr Nils.

2. KALMAR FF
Andréas och Martin har varit inne på det. Kalmar blir en skräll i år. Men jag tycker dom fegat lite. Jag tycker inte dom vågat ta steget fullt ut (vilket jag inte heller vågade eftersom jag har ett annat lag som etta). För precis så här bra är Kalmar. Anledningen till att dom slutar så bra som tvåa är att dom inte kommer hamna i någon svacka under hela säsongen. Dom är för stabila. Kalmar har varit med i toppen flera säsonger i rad. Och varje gång är det en "chock". Och "överraskning". Va fan, inse faktum. Med den fantastiska mördardefensiven, kryddad med brassarna där målspottaren Ari får nämnas lite extra, och att Kalmar dessutom fått ett av de mest intressanta nyförvärven i Patrik Ingelsten (vilken försäsong!), kan det inte gå fel. Tänk också på att Kalmar nu äntligen spelat in laget. Innan dess levde några av brassarna ett eget liv, och jag vill minnas ett par onödiga utvisningar, men nu är det pli på dom. De är inne i klimatet. De är inne i ett blåsigt jävla Kalmar. Och det kommer gå riktigt riktigt bra!

1. HELSINGBORGS IF
Grattis Martin! Ditt favoritlag vinner SM-guld i år. Och som dom gör det. Henrik Larsson kommer dominera och göra som han vill. Och vore det inte för att han passar fram till lika många mål som han gör, så skulle han leka hem skytteligasegern. Nu gör han inte det, men han kommer ändå göra som han vill. Problemet för HIF är att Luton Shelton inte backar upp i år. Och Andreas Granqvist drog till Wigan, men med tanke på hur det går för svenskar i den klubben lär han komma tillbaka till sommarn. Men jag chansar här, och säger att nyförvärven kommer att ersätta dom bra. Dessutom är Gustav Andersson en anfallare av hög allsvensk klass. Och Razak Omotoyossi är spännande - en match och ett mål på försäsongen. Man har dessutom en riktigt bra målvakt i Daniel Andersson. Men framför allt, eller framför alla, står en av de coolaste tränarna svensk fotboll någonsin stiftat bekantskap med. Stuart Baxter, så fantastisk att till och med de mest trogna AIK-fansen ställer sig upp och applåderar honom. Det var ju trots allt han, mr Baxter, som fick AIK att lyckas. Stuart Baxter i kostym. This is the fucking Champions League. Om ett år kan han säga det igen. Och när allt är över, då tar han över landslaget (fan va underbart det vore!), och sen gör Henke Larsson comeback i den gulblå dressen och vi tar VM-guld. Såvida inte Kalmar tar hem alltihop.


Skytteligan
1. James Keene, IF ELFSBORG
2. Daniel Mendes, A I K
3. Henrik Larsson, Helsingborgs IF


Assistkung
Stefan Ishizaki, IF ELFSBORG


ÅRETS...

Tränare
Stuart Baxter, HELSINGBORGS IF

Målvakt
Daniel Örlund, A I K

Back
Matias Concha, DJURGÅRDENS IF

Mittfältare
Patrik Ingelsten, KALMAR FF

Anfallare
James Keene, IF ELFSBORG

Kommentarer
Postat av: Andréas

Jag har aldrig sagt att Kalmar blir en skräll i år. Sedan förstår jag inte vad du menar med att Kalmar har fegat.
AIK är inte en ny bekantskap på den allsvenska scenen. Jag förstår hur du menar. Men jag tycker det är löjligt att skriva så. De är väl snarare en känd bekantskap.
Jag håller absolut inte med om att Gustav Andersson är en anfallare av hög allsvensk klass. Tar Stuart Baxter över det svenska landslaget i framtiden så ska jag sluta följa mitt land. Fy fan. Och vilka nyförvärv kommer ersätta förlusterna i HIF?

Postat av: jeppan

Easy now tiger... här får du svar på alla frågorna:
på det sätt ni skrev era motiveringar om kalmar så tolka jag det så. då missförstod jag.
dom som fegat lite syftar inte på kalmar utan på dig och martin, att ni inte "vågade" tippa kalmar högre upp.
hela inledningen till AIK är djupt ironisk. alla vet att AIK är ett av de mest klassiska svenska lag som finns och har funnits.
vad gäller gustav andersson menar jag att han aldrig riktigt fått chansen. otursförföljd av skador som i IFK, eller bänkad i HIF. när han får chansen, som dom få gångerna i fjol, så är han bland de bättre anfallarna. men det tycker jag.
jag har alltid gillat Stuart Baxter och tidigare i veckan så gjorde du det ganska klart att du redan skiter i hur det går för sverige så vad spelar det för roll?
nyförväven i HIF. jag gick på vad som sades i en intervju. jag har ingen aning om vilka dom är eftersom deras hemsida, och nästan samtliga allsvenska hemsidor, har pinsamt dålig information (räknar dock inte in IFK Gbg där som satsar hårt på att ta bort avståndet mellan fans och spelare). jag orkade heller inte leta ikväll. men vem bryr sig egentligen, oavsett hur tabellen slutar så är Helsingborg vinnare. för dom har Henrik Larsson. King of Kings!
märks det att jag grämer mig över att jag tippa HIF som etta? skulle haft dom fyra egentligen och aik som vinnare med kalmar tvåa och elfsborg trea som jag hade först innan jag ändra allt i sista stund. men men... HIF gäller nu. och det kan funka det med!

2007-03-30 @ 23:44:51
Postat av: martini

Det glädjer mig att se HIF högst upp... jag hoppas verkligen du får rätt! Stuart Baxter !

Du komemr få rätt Jesper. HIF vinner allt.

KING OF KINGS

2007-03-31 @ 00:02:42
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Jag skiter inte i Sverige. Tycker däremot att känslan är underbar när feghet slår tillbaka!

Jävla Henkehysteri. Det är nästan så man hoppas att det går dåligt för honom i år.

2007-03-31 @ 10:20:32
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Jag vet att du hoppas att det går dåligt för honom. Och jag är livrädd för att han ska skada sig. Så pass rädd att jag nästan vill bänka honom för att risken för skador ska elimineras.

En skada, ett hånskratt, ett självmord.

Men som sagt måste vara lite hysteri kring det nu när han är tillbaka. Missa inte värdemätaren idag. Ellos mot Skånes stolthet.

2007-03-31 @ 11:51:42
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Nils

Bra poäng att Norling är mer förutsägbar i år. Det sade jag redan i slutet på förra säsongen.
Daniel Mendes tvåa i skytteligan? Jag ser honom som tredjeval i AIK. Jag skiter i vem som gör målen, men Mendes är en spelartyp jag starkt ogillar. Skriker som om han håller på att bli våldtagen när han blir fälld, ligger kvar så länge som möjligt, mycket kroppsspråk och nästan tårfyllda ögon när han slutligen reser sig igen. USCH!
HIF vinnare? Inte omöjligt, men i mina ögon är de sämre i år än förra året. Är det kanske din kärlek till Henrik Larsson som gör sig påmind?

2007-03-31 @ 18:22:18
Postat av: Nils

Jag kan bara inte låta bli, men ikväll har det smällt ordentligt i Sthlm.

2007-04-01 @ 02:31:00
Postat av: jeppan

jepp. men ingen från hammarby. bara aik:are och dif:are. enligt kvällspressen då.

2007-04-01 @ 10:56:10
Postat av: Tävlingsledningen

Eftersom Martin inte följt tävlingens regler ser förutsättningarna ut enligt följande.
För att Martin ska kunna vinna måste han komma minst fem poäng före tvåan. Gör han inte det så vinner tvåan. Tävlingsledningens beslut kan överklagas av den dömde. Men då riskerar straffet att bli hårdare.
Mvh
Tävlingsledningen

2007-04-01 @ 11:11:08
Postat av: Andréas

Fan vad Helsingborg blev utspelade igår. Andra halvlek var ju parodi. Det är bättre att inse fakta och spela in juniorerna istället för att trilskas genom att använda fem utländska spelare.

Sedan dog svensk fotboll igår. Henke Larsson sålde sig som en hora när han struntade i sina principer och ställde upp i en talkshow!
Money rules the world. Jag har förlorat förtroende för denne man. Jag trodde han var bättre än så.

2007-04-01 @ 11:15:38
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Nils jag antar att du precis blivit släppt från häktet eller? Hur gick det för er?

2007-04-01 @ 13:00:03
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Nils

Martin: Nej, här kan man ju snacka om att skjuta sig själv i foten. Över ett år sedan AIK:s huliganer var inblandade i en konfrontation, något jag starkt poängterat i debatten med Jesper. Så händer det här... Tydligen en handfull intagna på karolinska med svåra skador - en med livshotande skador enligt rykten. Fy fan...

I övrigt blev Khari Stephenson skadad igår, men det är lyckligtvis inte så farligt som man först trodde. Missar 1-3 matcher.

2007-04-01 @ 15:00:20
Postat av: Andréas

Det behöver absolut inte vara någon nackdel för aik att stephenson är borta ett tag. In med Tjernström och tillbaka med trygghet.

2007-04-01 @ 15:43:43
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: Nils

Nej, visst. Vad jag tror är att Khari är tänkt som ersättare för Dulee som troligtvis försvinner i sommar. För kontraktstvisten tog ju en märklig vändning och helt plötsligt var allt frid och fröjd igen. Annars kan Wilton gå ner som offensiv och Burgic och Mendes bilda anfallspar istället. Wilton är som bäst när han ligger lite bakom.

2007-04-01 @ 16:38:06
Postat av: Andréas

Wilton är som bäst när han får spela som spets och agera target.

2007-04-01 @ 18:23:44
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: Nils

Jesper: Vad hade du tippat BP om Henke spelat där? Ingen pik, bara nyfiken.

2007-04-02 @ 14:17:34
Postat av: jeppan

Nils: Haha! Då hade dom kommit på tionde plats. Måste tänka på HIF:are som Daniel Andersson, Andreas Jacobsson, Karakesi och, självklart, Gustaf Andersson också. =) Tillsammans med Henke blir dom bättre. Matchen i lördags sa inte så mycket. Förutom att det var jävligt gött att mitt favoritlag Elfsborg vann då. ;0)

2007-04-02 @ 17:08:32
Postat av: Andréas

Ursäkta. Sa inte matchen i lördags så mycket? Den sa väl jävligt mycket.
Du hade tippat BP topp 5, utan att blinka. Det är jag övertygad om. Bara tanken med Henke och Guterstam hade gjort dig otroligt upphetsad.

2007-04-02 @ 20:42:31
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Haha! Nej jag tyckte matchen var på träningsmatchnivå och att Henke bara ställde ut skorna. Han är kung när matcherna gäller nåt.

2007-04-02 @ 22:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback