Allsvenskan - Plats 9

Så fort följande lag är presenterat är jag åter med i listans kontinuerliga presentation. Vill bara påpeka att det är en fantastisk fotbollsdag idag. Danmark-Spanien ikväll. Och England lirar ödesmatch. Sehr spannend ska också Tjeckien-Tyskland bli. Att Brasiliens, BRASILIENS(!!!), fotbollslandslag just nu övernattar på Stenungsbaden, bara en mil från Ljungskile, är större än störst. Ronaldinho, Robino, Kaka och Fred kanske är ute och går en sväng och tänker: "Hmm, undrar vad det där är för gult hus uppe på höjden, det måste vi kolla in". Och så går dom upp för backen och kommer till en lite gräsplan när Jeppe Larsson står och övar inlägg. Robinho får stora ögon, blir sugen på att lira lite samba och möter Larssons inlägg med en härlig halvbissa. Ronaldinho tycker bollen är lite dåligt pumpad så han blåser upp den med munnen, för detta är om ni inte fattat det än, en dröm som jag drömde inatt. Martin och Andréas missade alltihop eftersom Martin var på promenad och Andréas på möte med Lena Bengtsson. Hur som helst, här kommer lag nummer 9...

9. HAMMARBY IF

Katastrofalt öde i bandyfinalen häromveckan. Fruktansvärt tragiskt för alla Bajare. Och till råga på allt ser fotbollssäsongen för Stockholms finaste gäng ut att vara över på förhand. Vad ska en ensam stackars Paulinho göra mot packade försvar i Kalmar, Gefle och Trelleborg. Det kommer bli hårt och tufft, den saken är klar. Jag tror inte Charlie Davies kommer vara speciellt lyckosam i vår även om han slängt in några baljer i träningsmatcherna. Jeffrey Aubynn är visserligen en gudabenådad kantspringare (med allsvenska mått) men inte fan räcker det. Och Erkan Zengin har förutom sin fula hästsvans blivit rejält övervärderad. Hammarby IF gjorde sitt största misstag i historien när de sparkade Sören Cratz för att, som det hette, "lira roligare fotboll" - efter det har den ju blivit allt annat än rolig. Sveriges bästa supporters, för här är supporters som både går på fotboll, handboll och bandy, kan lyfta laget och skrällpoäng i något av derbyna finns absolut att hämta. Men tyvärr kommer man inte högre i tabellen än på en nionde plats. Och det är tre amigos rörande överens om.

Kommentarer
Postat av: martini

Oj jag ser att din blogg är populär. Nakenjanne besöker den...så även gripen-fans om jag fattat det rätt, inte konstigt kanske. Sören Cratz är en NOLLA.

Postat av: martini

Sluta dröm så konstigt Jesper. Jag var med Robinho och berättade för honom hur han kommer blir nummer ETT i världen. Roooooooooooooobinhoooooooooo

2007-03-24 @ 11:55:53
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: martini

TVÅ...har man inte roligare så...ser du mönstret?

2007-03-24 @ 11:56:26
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: fattar ingenting. är du fortfarande full eller?

2007-03-24 @ 12:51:30
Postat av: Martini

Stockholms finaste gäng. Sveriges bästa supporters. What?
Har du glömt kravallerna mot Djurgården?
Att de går på bandy beror väl mer på att de inte har något liv.

2007-03-24 @ 19:25:58
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Dom är ju Stockholms finaste lag med Sveriges bästa supporters. Inga andra har bevisat motsatsen. AIK är snäppet värre på tifo men Firman och sån skit förstör ju helhetsintrycket. Djurgårdens klack är väl okej. Men söderstadion är kärlek det! Som Nils sa, bryr man sig inte så mycket om sthlm-lagen så är det Hammarby man gillar. Just för att det är "coolt" att gilla dom. Jag tycker det är jävligt "coolt".

Förresten, varför ska du ifrågasätta mina åsikter? =)

Din sista kommentar lämnar jag obesvarad. Jag sparar mina svar för sån skit.

2007-03-25 @ 13:09:03
Postat av: Nils

Fel citat, Jesper. Vad jag har sagt är att Bajen är fotbollens motsvarighet till Dire Straits - kan man ingenting har man enklast dem som favorit.

Det där med supportersnacket tänker jag inte ens kommentera. Alla med koll vet att du som vanligt har helt fel.

2007-03-25 @ 20:17:39
Postat av: jeppan

Så var det ja. Yes, jag kan ingenting om fotboll, vi säger så Nils. För det är viktigare för mig att hylla Hammarbys fantastiska fans än att påstå att jag är fotbollskunnig. AIK's fans kommer bli en dålig film en vacker dag - eller vänta nu, den är ju redan gjord, Fight Club.

2007-03-25 @ 21:22:53
Postat av: Andréas

Aik=våld.
Jesper imponerar vad gäller våra tips. Men nu måste väl ÖSK komma!?

2007-03-25 @ 22:03:04
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: Nils

Fotboll kan du en hel del om, har aldrig påstått annat. Men när du börjar prata supporterkultur blir det väldigt tydligt att du håller på ett lag som Gripen och aldrig sett hur det går till i "stora världen" annat än på TV. Det är lätt att sprida flosker, men att motivera och backa upp sina uttalanden är inte riktigt din grej.

F.ö. är det det lika kul när en lika okunnig Göteborgare (nåja) börjar gaffla om fotbollsvåld när man själva varit klart mer framstående där de senaste åren.

Dra ner natmössan och somna om nu.

2007-03-26 @ 10:48:52
Postat av: jeppan

"Vad jag har sagt är att Bajen är fotbollens motsvarighet till Dire Straits - kan man ingenting har man enklast dem som favorit."

Det tolkar jag som att du säger att jag inte kan något om fotboll.

Sen måste jag säga att det räcker att följa AIK på tv. Man kan ju bli ihjälslagen under deras matcher! Usch.

2007-03-26 @ 12:14:37
Postat av: Anonym

"...att motivera och backa upp sina uttalanden är inte riktigt din grej."

Du, Nils, jag låter säsongens resultat tala för sig själva. Sen är det en självklarhet att Hammarby har finare fans än AIK, sånt behöver jag inte backa upp. Att fem myror är fler en fyra elefanter är lika självklart.

2007-03-26 @ 12:17:43
Postat av: Nils

Jag visste inte att Hammarby var dina favoriter. Hade du haft lite självdistans hade du kanske inte tagit åt dig så lätt.
Du säger att Bajen har Sveriges bästa fans och att inga har bevisat motsatsen. Sådana uttalanden bör man kunna försvara när det börjar brännas i röven.

Jag kan se dig framför mig i Nerika Allehanda om tio år där du sitter och tycker till om klackarna i Sverige. Kubanerna kommer på tredje plats, man får minus för hatramsor, GAIS hade vunnit om det inte varit för den inkastade flaskan som träffade hörnflaggan sista omgången osv. Same old story alltså.

2007-03-26 @ 12:36:55
Postat av: jeppan

Nils: Allt jag skrivit är byggt på självdistans. Det handlar om komplicerad ironi som retar människor (ofta AIK:are) och som jag tycker är oerhört roligt.

2007-03-26 @ 18:30:08
Postat av: Nils

Herregud... Det är inte sant och det vet du. Men jag släpper ämnet här. Du har inte kunskap att fortsätta ändå.

"AIK är snäppet värre på tifo men Firman och sån skit förstör ju helhetsintrycket."
Summa sumarum: I ämnet supporterkultur är du en nolla.

2007-03-26 @ 20:16:12
Postat av: jeppan

Nils: Du är AIK:are och du beter dig som en - mycket otrevligt. Hört talats om glimten i ögat? Eller Småland kanske ligger för långt från västkusten? =)

Jag tycker verkligen att AIK-klacken, Black Army, är grymmast på tifo, Mjällby-grejen, när man hyr en idrottshall för att kunna måla duken, var sagolik. Men om jag är en nolla för att jag tycker det så antar jag att du tycker att Hammarby eller DIF är snäppet vassare? Får nog kolla in deras tifon också.

2007-03-26 @ 22:49:45
Postat av: Nils

Vad jag stör mig på är att du precis som många andra har anammat den romantiserade myten om det gemytliga, kärleksfulla, fina Bajen. En myt som dog t.o.m. för de mest insnöade efter "skandalderbyt" i höstas. AIK:s huliganer är stygga - Hammarbys huliganer är härliga, "fina" och vackra?

Firman Boys förstör helhetsintrycket i AIK:s supporterled säger du, men du bör ha i åtanke att just Firman Boys genom åren varit bland de mest drivande i bl.a. tifon som du å andra sidan hyllar.

Det är helt okej för mig om du tycker Hammarbys supportrar är finast och bäst i Sverige, men ett sådant påstående bör man kunna motivera. Tycker inte du det?

Som Black Army kämpade för att bli kvitt huliganstämpeln borde de ha guldmedaljer, men förstå-sig-påare som du och hela Sveriges journalistkår fortsatte med sina lögner och se nu: Black Army är på väg tillbaka till samma spår som före 1998. För vad spelar det för roll om man sköter sig fint, men man p.g.a. media fortfarande förblir huliganer i folks ögon?
Nu får ni kanske något att skriva om även i framtiden, så tacka då huliganerna istället för att kasta skit på dem när de ger er feta rubriker veckovis efter händelser.

2007-03-27 @ 10:32:35
Postat av: Andréas

Hammarbys supportrar är drägg. Det finns inget fint i dem. Förra årets skandal bevisar detta.
Men du tycker väl att det är jävligt gemytligt att ha en fylletomte i klacken.

2007-03-27 @ 12:24:31
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Nils: Journalist? Lilla jag? Man tackar! =)

Nej men du har helt rätt Nils, naturligtvis är det medias fel att Firman slåss. Men de andra, i Hammarby och IFK Gbg, är givetvis enbart dumma i huvudet när dom bråkar. Tänkte inte på det. Dina argument är klockrena! Inga kryphål där inte. Gött jobbat. Så att vi inte missförstår varandra så är det bra att dina argument är tydliga och riktiga. Mycket bra.

Jag hade ingen aning om att Firman Boys var mest drivande när det gällde AIK:s tifon. Nu blev jag riktigt besviken. Synd att jag inte har inloggningsuppgifter till ert forum som Robert Laul. Då hade jag givetvis haft koll på det. Ber om ursäkt för det. NU, tack vare dig, finns det naturligtvis inget att gilla hos AIK. Hade jag fortsatt tro att det var Black Army som gjort tifona så hade jag älskat att se dem dominera Norra Stå under säsongen. Så detta var ju verkligen synd Nils. Ha med massa huliganer och skit att göra, inte bra. Tråkigt när det blir så. Mycket synd.

Alltså, bryr du dig om att svara på det här skitsnacket så vette fan... ;0)

2007-03-27 @ 13:15:36
Postat av: Nils

Du skriver precis som du har förstånd till. När jag läser dina inlägg får jag en glasklar förklaring till varför Trollhättan ligger på topp 10 över sämst grundskolebetyg i Sverige (ja, det är sant).

Så, kila nu iväg och tajja till radiosportens top of the line och glöm inte dra upp pyamasen, den sitter åt i arslet.

Det här blir mitt sista inlägg här, jag lovar.

2007-03-27 @ 17:31:03
Postat av: jeppan

tillräckligt bra grundskolebetyg för att slå en smålänning verbalt.

...so the winner is... me. =)

2007-03-27 @ 17:40:06
Postat av: Andréas

Statistiken förvånar mig inte. Trollhättan är en luffarstad. Innerst inne vet de om det. Men det tar emot att säga det. Det är kanske därför som det kryllar av Trollhättebor i Uddevalla på helgerna.
Inte konstigt att folket därifrån tycker bra om Hammarby och GAIS.

2007-03-27 @ 19:56:36
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Vi har ju inget eget fotbollslag så vad fan ska vi göra? Då blir det GAIS och Bajen. Eller som i mitt fall - ELFSBORG!!! Hahaha...

2007-03-27 @ 23:40:02
Postat av: Andréas

I ditt fall Elfsborg. Mr. Vänder kappan efter vinden.
Håll dig till att heja på Sverige.

2007-03-28 @ 12:14:25
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Jag hejar på vilket lag jag vill. Och jag gillar Elfsborg. Vilket jag gjorde långt innan dom tog SM-guld.

Men det är Sverige och Gripen jag lever med. Och det är skillnad. Är nervös inför kvällen.

2007-03-28 @ 12:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback