Allsvenskan - Plats 6

Efter en härlig debatt angående Hammarbys placering och supporters känner jag mig nu redo, fylld av självförtroende (tack för hjälpen Nils!), att ta mig an plats nummer sex. Faktum är att följande lagplacering med motiveringar (ja här kommer flera) förhoppningsvis också kommer leda till debatt. Men nu riktas den lite annorlunda. Pass på.

6. IFK GÖTEBORG

Håkan Mild är från Trollhättan. Håkan Mild blev kung i Göteborg. Håkan Mild blev hatad i "Sverige" (läs besserwissrar från Sthlm och Skåne). Men Håkan Mild låg bakom Sveriges VM-brons i fotboll. Med sin patenterade löpning mellan Bulgariens klumpiga backar gav Tomas Brolin tillbaka för den underbara variantpassning han själv fått av Kung Håkan i kvarten mot Rumänien. På Brolins passning, som ju var närmast att överglänsa Mild i detta VM, visade Håkan vilken fantastisk avslutare han är/var då han läckert chippar bollen över en utrusande målvakt. 2-0 och matchen var punkterad. Resten blev en transportsträcka för Sverige. I matchen dessförinnan, förlusten i semin mot Brasilien, var Håkan den ende som ville vinna. Han var till exempel den ende som fick iväg ett avslut mot brassarnas Taffarel. Så, för att summera denna inledning, det är jävligt konstigt att han inte är mer älskad i Sverige. Allt alla pratar om är fortfarande en straffmiss, som ändå betydde seger. Och hade missen aldrig kommit hade heller inte den fantastiska dramatiken, det fantastiska manuset, blivit verklighet. Så än en gång, tack kung Håkan. Tack för att du gav oss ett VM-brons i fotboll. Makalöst av en liten pojke från Trollhättan - fallens och slussarnas stad.

ICA. Vad i helvete sysslade Djurgårdens IF när dom fixade ICA som huvudsponsor. Och vad sysslade ICA med? ICA har ju visat att man kan göra riktigt bra reklamfilmer, men innan dess, förr i tiden, så fanns det endast en anledning till att folk över huvud taget handlade på ICA. Nämligen IFK Göteborg, Sveriges bästa fotbollslag genom tiderna. IFK Göteborg var så populära att Konsum, som helt plötsligt kände sig överkörda av ICA, döpte alla sina varor till Blåvitt. Plötsligt hade ett fotbollslag från Sveriges framsida tagit över nästan alla Sveriges stormarknader. Fantastiskt Torbjörn Nilsson! Fantastiskt Sven-Göran! Men tillbaka till dagens verklighet. Vad i helvete sysslade Djurgårdens IF med. Det var ju som att ta ett lags logga. Laget ICA. Från Göteborg. Men nu över till det väsentliga. När nu ICA lägger alla sina pengar på underfundiga reklamfilmer och låter IFK dela sponsorpengarna med DIF - vad fan tror ni händer med IFK Göteborgs nyförvärv då? Jo, det här:

Erik Dahlin är från Trollhättan. Uppflyttad från IFK:s u-trupp. Pappa Stefan "Tarzan" Dahlin är en levande legend i Trollhättan, och Eriks brorsa Johan, gör redan succé mellan stolparna i Lyn i norska tippeligan. Förmodad succé även för Erik. Och vilken mästare lärjungen får i Bengt Andersson.
Jakob Johansson är från Trollhättan. Jag själv är bra vän med Jakobs storebror Erik som jag under fem års tid spelade musik med. På den tiden åkte Jakob skateboard, sittandes på den, ner för en brant backe och tvärnitade genom att sätta i fötterna. Behöver jag säga att han var barfota? Exakt så hård är han. Fyller 17 i år och är en sanslös talang. Kom visserligen redan under förra säsongen men behöver en extra presentation.
Jonas Olsson - ny tränare från FC Trollhättan. Dock legend i IFK sedan tidigare.
Andra nya bekantskaper:
Anfallaren Mathias Ranégie som halva Sverige ville ha. Lång och stark och het framför mål. Men hur långt är steget från division 2 till Allsvenskan? Ragnar Sigurdsson från Island. Den stenhårde backen är spännande. Eldin Karisik, mittfältare, duktig mano mano.

Med andra ord. Får man inte mer pengar från ICA så får man hitta talanger i staden där man jobbar med hjärta och själ - Trollhättan. Resten av nyförvärven är väl utspridda i alla lagdelarna och IFK bygger alltså vidare på sin trupp från i fjol. Som lag kommer man därför fungera bättre i år, men samtidigt saknar man en riktig fixstjärna för att nå översta toppen. Stefan Selakovic är bra, men inte tillräckligt bra för att ensam kunna föra upp IFK i topp. Därför är en sjätte plats helt logisk.


Jag var lyrisk efter gårdagens sändning med Radiosporten. Idag är det dags igen. Med elitseriehockey! Herregud!

Sen vill jag gratulera Andréas till en mycket bra artikel, publicerad direkt i GP. Läs den här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=335486

Min present var en lång motivering om IFK Göteborg. Hoppas du blev glad.
Skåningen är på semester som jag förstått det?

Kommentarer
Postat av: Andréas

Tack för responsen. Det är snällt.
Jakob Johansson kom till Blåvitt denna säsongen. Visst VAR Håkan Mild underskattad som spelare.
Visst är Jakob Johansson och Erik Dahlin talanger.
Din analys är lång men säger inte vidare mycket om laget.
Det tycker jag är tråkigt eftersom jag lever med Blåvitt.

Postat av: jeppan

Andréas: Mitt sista stycke, som ju handlar om laget, är ändå längre än Martins. Så det är inte så att jag skriver mindre än tidigare.

Okej, så Jakob kom nu, men han blev klar ganska tidigt va? Jag kan skriva mer om Blåvitt när serien drar igång. Hoppas se ett par allsvenska matcher med dig och Adam.

2007-03-27 @ 21:13:11
Postat av: Andréas

På din blogg bryr jag mig inte om hur mycket Martin skriver.
Vad spelar det för roll om Jakob kom tidigt i år. Det viktiga är att han kom i år.

2007-03-28 @ 12:13:14
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Okej okej, han kom i år. Va otrevlig du är. Skärp dig!

2007-03-28 @ 12:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback