Sommarbloggen inleds

Lärarna
TITTUT!!!

Efter lite påtryckningar från bland andra D-flex (som helt klart befinner sig i en könsidentitetskris) är det dags att dra igång den här bloggen igen. Jag kallar den för Sommarbloggen och den kommer handla mycket om mina åsikter och tankar, men också, i trevlig blogganda, tipsa om grejer jag tycker är värda att uppmärksamma. Just i dag, premiär och allt, blir det ganska lättsam och tråkig läsning. Håll till godo!

Börjar med det viktigaste, nämligen lite färsk fotbollshistoria:

Lille Jacob var en pigg pojk. När han var 6-7 år var han ute och lekte varje dag. När han inte umgicks med vänner roade han sig själv. Utomhus. Under en basketkorg. Eller med en fotboll. Eller, och det här är grejen som bekräftar Jacobs vilda livsstil, med en skateboard. Inte stående. Utan sittande. I full fart ner för den asfalterade backen som slutar utanför familjen Johanssons gula gamla tvåvåningsvilla satt Jacob på en skateboard. Barfota. Han bromsade med hälarna. Jag får ont i mina punkterade fotdynor bara av att tänka på det. Jacob bodde som liten med sina två äldre bröder och föräldrar i Björndalen i Trollhättan, endast en järnsjua från mitt eget föräldrahem. Äldste brodern, Erik, spelade trummor i vårt band och replokalen låg i källaren i familjen Johanssons hus. Detta var på den tiden rockstjärnedrömmen fortfarande frodades och därför var vi ganska ofta i den där källaren. Under typ fyra-fem års tid. Jacob lekte typ hela tiden. Och sprang. Och ville vara med inne i replokalen men fick inte, blev arg, och sprang lite mer.

I kväll sprang Jacob Johansson, 17 år i torsdags, 11 822 meter på Söderstadion i Stockholm. Under hans debut i IFK Göteborg på innermittfältet sprang han mest av alla, både i IFK och i Hammarby. Han ville mycket, även om IFK:s orutinerade mittfält (Jacob lira med överskatt-Andres) hade svårt att hänga med Bajens formstarka mittlinje i första halvlek.

Men summa sumarum. Allting har en start. Och spelaren som kallats den störste svenske talangen sedan Kim Källström startade i Björndalen.

Det känns, och det ska sägas, lite stort. Stora gratulationer till Jacob och hans debut i IFK Göteborg. Kul kul! 

jacob



Will Ferrell verkar aldrig upphöra att roa. Den här nya
kortfilmen är helt briljant. Kanske inte politiskt korrekt på något sätt, med vad fan behöver vara det?



Trots att bara Allsvenskan (den enda ligan i hela världen som håller på?) är igång så är fotbollssnacket hetare än nånsin.

* Barcelona värvade Thierry Henry. Ta det lugnt alla Gunners-fan, Henrys era är över. Dags för Walcott nu!
* Damlandslaget ser riktigt starka ut, även om motståndet varit dåligt, och har äntligen hittat en ny profil som håller måttet i Lotta Schelin. Och så är ju Vickan igång igen! Härligt! Det ska bli riktigt skoj med VM om nån månad. Belackarna? Ja dom behöver självklart inte titta.
* Bengt Andersson utnämnd till Allsvenskans bästa målvakt av spelarna. Jag höll på att sätta tungan i halsen. Gubben har gjort sitt. Adam Strandman (har lirat div 3 med Hertzöga) har ju Ronaldinho-teknik i fötterna i jämförelse. Att "Bengan" kunde varit med i landslaget i fjol är skrämmande. Idag mot Hammarby såg han våldsamt kass ut.
* Olof Lundh och Patrick Ekwall syns allt mer i internationell press. Olof idag om Svennis och Ekwall i bakgrunden på varje intervju som görs av internationell media. Otroligt roligt faktiskt!
* Mitt korplag tog fjärde raka segern i kväll då vi slog Butlers med 3-1. Jag tillägnade matchen min flickvän Marit och lovade att sätta en för henne. Tyvärr fick jag se mitt livsfarliga halvvolleyskott dyka precis efter ribban... Dock en fin tittfintassist till viktiga 1-0. Annars var inte tekniken vad den borde på den regntunga planen.
* Och det bästa: Martin-favoriten Torres på väg till Andréas-favoriterna Liverpool. Det kan bli en fantastisk höst.
* Och det absolut bästa: Om Roland Andersson försvinner till Manchester City för att hjälpa Svennis kan min största idol komma tillbaka. Enligt Aftonbladet (som vi ju vet ofta är en korrekt källa) kan kung Tommy Söderberg komma att återförenas med Lasse Lagerbäck. Det böjar lukta EM-guld i Alperna...

kung tommy
Kung Tommy - allas vår hjälte!



Tennis är det nya. Mitt under brinnande Wimbledon köpte jag ett tennisrack och på centercourten vid Slättberg i måndags fick jag se mig besegras av Hoa med 6-4 (ja va fan, tror ni vi orkar mer än ett set?). Dock är jag revanschsugen och imorrn blir det revanch. Från den kampen hoppas jag kunna presentera lite bilder här imorrn. Min stil är jävligt mycket Jim Courier. Hoas Stefan Edberg.



Golfpeppen har också vaknat till liv. Två vändor på driving rangen har det redan blivit och det är lika många som på de två senaste åren. Jorå Mr Martini, om det kommer nån inbjudan till Höganäs nästa helg så kan du räkna med en utmaning på den där korthålsbanan.



Över huvud taget, kan man ju konstatera, har jag svämmats över av sport det senaste. Förmodligen har det att göra med mitt nya vikariat som sportjournalist. Det är jävligt roligt. Och det är så jävla rätt.



Ja just det. JUSTIN TIMBERLAKE var det ju också. Vilken tillställning i Globen för 8 dagar sen! Herrefuckinggud! Justins spelning, eller spelning och spelning, show är nog rätt ord, går in på min bästakonsertlistas andra plats. Endast Sprinngsteen med E Street Band på Ullevi 2003 får hållas högre. Ja, se på fan, Justin petar ner GNR. Så kan det gå. Jag hade faktiskt tänkt skriva en recension på Justin dan efter spelningen/showen men det fanns inget internet i Rättvik. Dock kan jag säga att "Sexy back" och "Cry me a river" var bra så in i helvete. Och Justin var riktigt het. Slår man upp ordet karisma i en ordbok så... ja ni vet...

CHEERS!

Kommentarer
Postat av: martini

Hahaha, underbart att du vaknat till liv! Priceless. Måste säga att din blogg luktar lite Robbie Lauler när du skriver matchreferat om din egen match i korpserien =)...
Ekwall och Lundh är nog de mest respekterade och mest pålästa journalisterna i Sverige... I alla fall om man frågar andra journalister - UTOMLANDS.
Tennis, golf och fotboll!!! Ingen cider och götte på kvällarna längre? Är det en pinne jag ska bo på samma våning med på hake till hösten?
Inbjudan kan kommma snart. golf o moneybrother.
Ska ge dig ett plus och ett minus. Lite som en opponering du vet.
+ Kul att du levererar i bloggen igen.
- synd att en liten notis om damfotboll kan förstöra ett helt inlägg. Tur att du skriver damlandslaget i alla fall. Vad är det VM i föresten och var när osv?

Postat av: Andréas

Olala. El Padre is back in business. Gött mos.
Riktigt stort av firma Rehn och Olsson att släppa fram blott 17 årige! Jacob. Tydligen gjorde han en imponerande andrahalvlek. Jag håller med dig Padre. Kul kul!
Jag har valt att inte kommentera Torresryktet ännu. Men visst kan det bli en höjdare om en av Martins idoler kommer till Liverpool.
Ekwall is the man! Hans blogg är priceless.
Kul för dig att det går bra för FCT nu när du är på TTEla. Scherdin är het.
Det förvånar mig dock inte att du försöker intressera dig för damlandslaget. Du får gärna rapportera hur det går för dem.
Och att du höjer upp den där Justin till skyarna. Före GNR, ojojoj. Nja, där sjunker din trovärdighet rejält.

2007-06-28 @ 11:36:28
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Andréas: If I had a nickel för varje gång min trovärdighet sjunker i dina ögon skulle jag inte behöva läsa till journalist. Jag hade köpt hela Bonnier. =)
Martini: Efter sporten lever jag alltid goda livet = ingen pinne här för fan. Jag vill ha en inbjudan snarast så jag hinner planera och boka in saaben. =) Dam-VM i fotboll i Kina är i augusti. Hehe!

2007-06-28 @ 16:41:15
Postat av: martini

Det här med att Torres är en av mina FAVORITER/IDOLER är överdrivet. Det är han inte. Tänkte bara dementera detta. Han är en grym spelare men kan inte vara en favorit så länge han spelar i Atletico...Går han till Liverpool är det bara att beklaga. Rooney och Torres...Det hade varit något. Om nu inte Tevez dyker upp.

2007-06-28 @ 16:59:22
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Så vad betyder alla gånger du gått ner på knä och skrikit ut TOOORRREEESSSS när du gjort mål med honom på Playstation?
Vi vet att du älskar honom. Och snart älskar du alltså en Liverpoolspelare!

2007-06-28 @ 17:43:53
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Skillnad på Tv-spel och verklighet. Torres är en bra spelare, men ingen idol direkt. Han är ung, snabb och har ett bra målsinne. Såna anfallare gillar jag. Skulle Liverpool värva honom skulel han gå in från start utan tvekan finns ingen i Liverpool som håller så hög klass som honom. Synd att han är ensam om det.. 4-5-1 uppställning

2007-06-28 @ 23:14:39
URL: http://martini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback