Finns tyrolerhattar i min storlek?

Sverige är inget lag som är ett lag längre. Sverige är ett lag av individualister. Den dagen vi hittar en balans igen, mellan lagsamarbete och individualistiska initiativ, kommer vi gå långt. Men idag får vi nöja oss med att kvala oss in till vårt femte raka mästerskap. Och jag, jag är naturligtvis väldigt nöjd med det. Vi kan inte kräva ett nytt brons. Det ska liksom, handen på hjärtat, inte riktigt gå. Men vi lyckas. Och det är fantatiskt. Och nog fan har Lagerbäck en hel del med det att göra.

Och ibland även en tjock dum dansk.

Det intressanta i det att vi idag har ett individualistiskt lag, är att det i matcher som dagens, inte bara syns i offensiven. Det syns definitivt i försvaret.

Som försvarslinje, som en som ska bygga på samarbete och kommunikation, var det ikväll i Parken i Köpenhamn katastrof. Det liknade ett dragspel. Det var pinsamt.

Men ser man varje försvarsspelare var för sig, som Mikael Nilssons än en gång helgjutna insats i landslaget, som Petter Hanssons huvudspel (och skott!!!), som Mellbergs huvudspel och inställning och som Alexanderssons offensiva "rajder" i första halvlek så måste dom ju ändå få godkänt. Jag är kluven. Backlinjen är som backlinje katastrofal samtidigt som backarna är bra. Jag blir förvirrad.

Elmander gjorde som väntat två mål. Inget att säga om mer än att Andréas tycker att en formsvag Martin Jörgensen vars bäst före-datum gick ut för tre år sedan är bättre än en av världens just nu hetaste anfallare.

Segern då. Ja man är ju nöjd. Men så här med lite distans så känns det inte helt jävla hundra. 4-3 på straff av Fredrik Ljungberg hade varit sagolikt häftigt och härligt orättvist rätt i fejset på danskjävlarna. Men för det första hade han missat (det var en sån kväll) och för det andra tycker en liten del av mig synd om de danska spelarna.

Dom får väl glädja sig åt att Roskilde blev utsålt idag med en månad kvar.

Faktum kvarstår dock att medan andra fortsätter såga Sverige så konstaterar jag bara det jag vetat hela tiden, att Sverige nu på ett möte med Danmark och ett möte med Spanien har 5-0. 5-0!

Men jag lutar mig tillbaka, suckar djupt, och inväntar nästa värdelösa analys från mina två Ljungskile-kollegor. Samma personer som tycker Sverige är värdelösa, men som samtidigt hejar på var sitt lag i Allsvenskan... Tillåt mig småle. Om Allsvenskan kunde framkalla en tusendel i kvalité av den fantastiska match som pågick i 89 minuter mellan Danmark-Sverige ikväll så skulle jag jubla högt.

Nu väntar Island på onsdag. Och givetvis kan Elmander inte stängas av. I såna fall ska Petter Hansson få sitt mål räknat.

Till sist: Intressant att inget fokus i media ikväll hittills ligger på Zlatan. Sparade man honom? Eller vägrade han bli inbytt och gjorde så att Lagerbäck fick slänga in Rosenberg i stället? Jävligt skönt att slippa läsa om detta. Men samtidigt... saknar man det inte? Jag vill verkligen veta varför Zlatan inte byttes in. Nu fixade Rosenberg, visserligen med stor hjälp från Paulsen, straffen som aldrig lades men som gav 0-3. Men ändå.

Kommentarer
Postat av: martini

Gärna ett litet förtydligande..."som tycker Sverige är värdelösa, men håller på ett lag i Allsvenskan" Hur tänker du då? Är det fel?
Värdelösa analyser har vi tydligen också... Jag är väl jävligt glad att Sverige vann, men kom ner på jorden, Sverige är inget världslag.

Postat av: jeppan

Med det menar jag att allsvenskan håller betydligt sämre kvalité än det landslag ni spyr galla över. Om man säger att landslaget är dåligt kan man ju knappast påstå att ett allsvenskt lag är bra.
Att Sverige INTE är ett världslag är ju hela fundamentet i första stycket.

2007-06-03 @ 22:05:55
Postat av: martini

Kan inte jämföra landslag med klubblag. När jag säger att Sverige är dåliga jämför jag inte med HIF eller Manchester United. Jag jämför med resten av världens landslag.
Men du brukar skicka det svenska landslaget till skyarna. Lite väl mycket hybris. Det är inte för att jag håller på Danmark som jag säger att de är bättre än Sverige...

2007-06-03 @ 23:36:39
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Läs min blogg ovan Martini. Jag höjer väl knappast landslaget till skyarna. Inte mer än att jag konstaterar att Sverige har ett fantastiskt imponerade facit från -98 och framåt. Det är fakta. En fakta ni konstigt nog förbiser och gör er överraskade varje gång Sverige snuvar ett bra lag på poäng.

2007-06-04 @ 15:23:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback