En avreaktion efter grammisarna.

En liten kort tanke till de som satt och spenderade 1 timma och 55 minuter framför Grammisgalan på TV 4 ikväll (jag själv var en av dom): det kanske blir bättre nångång.

Ska vi i ärlighetens namn ta och revidera svensk musikindustris finaste personalfest en gång för alla? P3 Guldgalan var ju faktiskt fantastisk i jämförelse med det här spektaklet. Här följer några anledningar till varför årets Grammisgala får underbetyg:

* Programledarnas manusförfattare, till exempel när Rockbjörnen får sig en känga - ett pris som svenska folket röstar fram. Smidigt. Ungefär som när alliansen än idag bara pratar om vad sossarna gjorde dåligt.

* De nominerade till Årets Låt: ni skämtar med mig? Va? Ärligt talat? Låtar? Hade jag inte haft ett hjärta hade jag suttit och skrivit på nästa års sommarhit redan nu - så jävla enkelt måste det ju vara? Hej Monika vart har du köpt din nya tröja nej jag vill inte veta jag tar mina stövlar och går 7 mil right here right now om inte boten anna förbjuder mig men i alla fall hej då monika vi syns hos självrespekten imorgon men först ska vi lura alla icke musikintresserade för ni är uppenbarligen flest att köpa den här skitsingeln med fem bonusversioner på för 40 kronor på närmaste Åhlens så att vi får komma på grammisgalan i januari och supa oss fulla med Tommy Körberg och In Flames.

* Martin Stenmarks dansare. Vad i helvete? Nog för att Martin är det största spektaklet som någonsin vandrat runt i Örebro men seriöst, har han någon som helst självdistans? Sättet Martin Stenmark "rockar" på till gitarrsolot i slutet av låten 7milakliv - som verkligen höll på i 7 mil - borde kategoriseras som "avrättningsansökan".

* Vann Basshunter verkligen en Grammis? För årets bästa mobilsignal? Kan-det-bli-mer-meningslöst?

* Lisa Miskovsky borde satsa på snowboarden igen. Förlåt Andréas men hon är övervintrad och ointressant.

I övrigt gjorde Mando Diao i vanlig ordning ett grymt bra liveframträdande, Marit Bergman likaså, Jocke Berg var lika stilig som tråkig, och Sahara Hotnights nya singel "Cheek to cheek", även om den låter annorlunda, kommer att växa. Anna Ternheim var uppriktigt glad när hon vann och det var fint. Jag sållar mig även till skaran som tycker om Salem Al Fakir för han är mysig. Benny Andersson är också rätt mysig. Det är okej att The Knife vinner priser och det är väldigt roligt eftersom dom inte på långa vägar stämmer in i ryggdunkar-mallen alla pratar om.

Men kära vänner, det räcker inte. Det finns så mycket att störa sig på för oss som verkligen älskar och lever med musik och att vi som gör det snart inte kommer att ha någon skivaffär att gå till är verkligen en katastrof. Jag kommer sakna CD-skivan. Jag ger den max 10 år till. Datoriserade jävla skitvärld. Har ingen av er sett Terminator? Fattar ni inte vad som kommer att hända? Vad håller ni på med egentligen? Gå och dö med er era jävla mobilsignalskompositörer och alla lättlurade jävlar.



Så. Nu känns det lite bättre. ♥

Kommentarer
Postat av: Andréas

Så bra tycker jag inte Lisa Miskovsky är. Men hon var ett av få ljus i stora, mörka Globen igår.

Vad gäller Joakim Berg. Tråkig? Han visades i tre sekunder på tv. Skulle han hjulat? Skillnaden är stor på tråkig och intressant!

Så man kunde alltså få en grammis för bästa mobilsignal. Det missade jag och tur var det. Fy fan!

Fan, så startar denna onsdag med att jag blir på dåligt humör.

Postat av: mats g

Jeppe! Saxat från dagensskiva.com av T Lundström

"När britterna sammanfattade skivförsäljningen för 2006 visade det sig, ganska förvånande faktiskt, att just sjutumsvinylen var den fysiska form att distribuera musik som hade ökat mest. Glädjande för en vinylfantast som mig själv, men att det var så populärt med sjutummare var en överraskning helt klart."

Det finns fortfarande lite hopp...

2007-02-01 @ 09:17:48
Postat av: Nils

Här kommer ett önskemål. Jag vill att du listar fem band/artister du önskar att du hade kunnat se, men är för ung för att ha kunnat se. Jag vill också att du listar de fem bästa konserterna du varit på och de fem bästa albumen någonsin. Jag vet, jag är krävande men om det inte blir för jobbigt/svårt kan du väl slänga in åtminstonde något av mina önskemål?

Frige Svartenbrandt!

2007-02-01 @ 10:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback