Listan: Livekonserter

På önskemål från Ljungskiles enda rödhåriga AIK:are följer här två listor angående livekonserter. De är inte exakt som önskemålen men nära nog. De fem bästa albumen måste jag fundera lite mer på.
 

Lista nr 1:
"Fem konserter jag velat se men som jag varit för ung (eller ej funnits) för att uppleva"

1. Bruce Springsteen & the E Street Band, Hammersmith Odeon, London 1975
2. Motown-kväll med Smokey Robinson & the Miracles, Diana Ross & the Supremes, Marvin Gaye, Four Tops, Jackson 5 och så vidare i början-mitten av 60-talet
3. Bruce Springsteen & the E Street Band, Ullevi, Göteborg 1985
4. Dexy's Midnight Runners, runt Don't Stand Me Down 1985
5. Rage Against The Machine, i USA nånstans 1992

The Beatles hade varit coolt också. Och The Libertines mellan första och andra plattan. Och Radiohead runt The Bends. Och Guns N' Roses 1987 på nån pub i LA. Och NOFX-konserten som är på I Heard They Suck Live-skivan. Och Elvis Presley körandes "Burning Love" och "Suspicious Minds". Queen i Rio de Janeiro 1985. Live Aid-galorna -85 och -91. Och Michael Jackson nånstans runt Dangerous-plattan. Candi Staton! Tindersticks! Allihop!


Lista nr 2
"De tio bästa konserterna jag sett"

1. Bruce Springsteen & the E Street Band, Ullevi, Göteborg 2003 (dag 1)
2. Guns N' Roses, Stockholm Stadion, 1993
3. bob hund, Hultsfred 1999
4. Primal Scream, Hultsfred, 2000
5. Refused, Vänersborg, 1998
6. Manu Chao Radio Bemba Sound System, Roskilde 2002
7. Håkan Hellström, P2, Örebro 2000
8. Moneybrother, Hultsfred, 2003
9. Kent, Roskilde 2005
10. Division of Laura Lee, Hultsfred, 2001

Nära men inte tillräckligt:
Sigur Rós w. Amina, Roskilde 2003
Mew, Roskilde 2005
Bruce Springsteen & the Seeger Session Band, Globen, Stockholm 2006
Danko Jones, Hultsfred 2001
!!!, Roskilde 2004
The Soundtrack of Our Lives, Hultsfred 2001
The Hives, Where the action is, Göteborg 2005
David & the Citizens, Hultsfred 2002
Chemical Brothers, Hultsfred 1999
Florence Valentin, Klubb Smart, Örebro 2006
Pascal, Klubb Smart, Örebro 2006
Flogging Molly, Hultsfred 2003
Foo Fighters, Roskilde 2005
Green Day, Roskilde 2005
Randy, Hultsfred 2002
Håkan Hellström, Hultsfred 2001
Broder Daniel, Hultsfred 1999
Smashing Pumpkins, Hovet, Stockholm 2000,
Radiohead, Hultsfred 2003
The Cardigans, Roskilde 2003
Iron Maiden, Roskilde 2003
Metallica, Roskilde 2003
Laakso, Klubb Smart, Örebro 2005
...und so weiter...............

Helvete! Jag kan fortsätta i evigheter. Jag kommer på för många hela tiden. Det här var ju sjukt svårt. Kan man få in hundra konserter på topp 10??? Och vad har jag glömt som jag kommer ångra??? Jävla Nils...

Är det något jag kan konstatera så är det att 2003 var det bästa konsertåret i mitt liv och jag tror ingenting kan slå det.

Nu måste jag fortsätta med den där jävla hemtentan. 5 timmar har gått och jag har ännu inte börjat. Efter gårdagens fantastiska fart med 6 gjorda frågor så hade jag hoppats på mer. Och om en timma är det innebandy. Satan!

Kommentarer
Postat av: Nils

Jag hade förväntat mig mer, Jesper... Har lite ont om tid och har bara skummat igenom listan, men seriöst! Bruce Springsteen?! Han måste vara musikens svar på Bajen. Kan man ingenting kan man enklast ha honom som favorit. Jag säger som Olof Palme en gång sade i ett tal i USA: I never hört nåt så dumt before!
Jag vet inte varför, men jag har alltid haft svårt att uppskatta band/artister som når ut till en bred publik. Det känns helt enkelt inte lika äkta. Sånt får popsnören som du och Andreas syssla med. :)

Jag återkommer

2007-02-01 @ 16:04:15
Postat av: jeppan

Nils: Då tycker jag att du lånar konserten från Hammersmith Odeon 1975 och förklarar för mig exakt VAD som inte är äkta. Och med tanke på banden du räknade upp ska du inte prata om bred publik.

2007-02-01 @ 16:07:44
Postat av: Andréas

Jag popsnöre. Ha.

Håller med Nils en hel del. En otrolig blandning.
Men alldeles för mycket tonårspop för mig.

Postat av: jeppan

Andréas: Och du har sett kent 23 gånger och inget annat? Appropå tonårspop alltså...

Förresten, var säger Nils något om blandning? Och vad fan menar du med "en otrolig blandning"??? Är det något negativt? Tonårspop kan nog bero på att jag var tonåring då. Vet inte vad du var på 90-talet... mitt i 30-årskrisen eller?

2007-02-01 @ 16:22:07
Postat av: Andréas

Oj. Trampade jag dig på tårna?
Alla har sin egen musiksmak? Eller, du har din musiksmak. Självklart bör den vara positiv för dig. För min del är det för mycket "tonårspop". Men det är ju vad jag tycker.
Jag vet att du uppskattar den typen av musik. Eller har du skrivit med artister som du inte gillar idag?

2007-02-01 @ 16:25:50
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Jag har min smak. Du har din. Så är det. Men jag förstår verkligen inte vad du menar med att det är mycket tonårspop??? Och vad du mena med blandning. Jag vill bena ut det här.

Det finns två konserter som kan kategoriseras som tonårspop på topp tio-listan. Håkan Hellström från 2000 (jag var 19 = tonåring) samt Kent - det största tonårspopbandet av dom alla och ditt absoluta favoritband (jämte Ulf Lundell som nog får ses som motsvarigheten). Jämte kent och håkan finns ju bara rock, latinopunk, gubbrock, hardcore och hårdrock? Vilka är de andra tonårspopbanden bland de som var nära listan? Broder Daniel -99? Ok, jag var tonåring då. Sen D&tC, Laakso och jag kan tänka mig att du menar Green Day (en spelning som var fantastiskt underhållande i all sin punkiga amerikanska kommersiella prakt och sjukt nostalgisk från när man var just tonåring). Men sen? Förklara för mig för jag förstår verkligen inte vad du menar.

2007-02-01 @ 16:36:30
Postat av: Nils

Oj. Jag hade räknat med en motreaktion, men nu stormar det ordentligt ser jag. Sitt ner i båten, så tar vi om det. Nice and easy.

För det första. Min lista var hastigt ihopsatt. Nu minns jag inte alla jag räknade upp på den, men jag återkommer med en ny mer genomtänkt ikväll efter innebandyn (som f.ö. börjar om sju minuter).

Att du har en "otrolig blandning" ser jag som positivt, även om jag inte tycker att det var så stor blandning. Jag är inte heller överförtjust i tonårspop även om jag kan förstå att vissa band ger en viss nostalgikänsla.

Green Day punkiga? Glöm det. Aldrig. Icke.

Alla har väl sin definition av tonårspop, men enligt mig har du betydligt mer än Kent och Håkan Hellström av den varan i din lista. Men det är ju också min högst subjektiva syn på saken.

Återkommer ikväll!

2007-02-01 @ 17:02:41
Postat av: jeppan

Nej Green Day är inte speciellt punkiga någonstans, trodde det var rätt tydligt när jag skrev det ihop med ord som "amerikanska" och "KOMMERSIELLA".

Men svara då på VILKA band på själva 10 i topp som kan ses som tonårspop förutom kent och håkan? Ingen av ergör ju det. Jag är inte arg, jag behöver VERKLIGEN bara få VETA vad jag missat.

2007-02-01 @ 17:09:42
Postat av: eva

herregud vad ni skriver. värsta chatten. jag såg radiohead och sigur rós, på samma ställen som du 2003. å det var maaaaaaaaaagiskt! magiskt. massive attack också. maaaaaagiskt.

2007-02-01 @ 18:34:02
Postat av: Andréas

Puhh. Om det gör dig till en gladare människa så visst.

Tonårspop (pandamusik)för mig är bob hund, David & the Citizens, Laakso.
Green day är inte mycket av den varan.
"If it makes you happy"

2007-02-01 @ 19:09:33
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Haha! Okej. Förstår vad du menar. Tack kompisen!

(fan va gött det är när tjat lönar sig, inte sant?)

2007-02-01 @ 19:17:18
Postat av: martini

Oj vilken debatt. Min musiksmak klassas säkert som tonårspop av er. Men faktum är att jag lyssnar på mycket av det som är med på listan, så jag får nog hålla med om att där finns lite tonårspop på listan. Me like tonårspop!

2007-02-01 @ 19:17:18
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Nils

Bra där Andreas, men enligt mig är även Green Day tonårspop.

Som sagt, min förra lista var lite väl snabb, så jag gör en ny. Däremot kan jag fortfarande inte rangordna av andledningen att det helt enkelt blir för svårt.

The Stone Roses
Grymt band som gjorde helt rätt i att lägga av efter Second coming 1994, fem år efter debuten med samma namn som gruppen. På så sätt gjorde de en Cantona. Slutade på topp, totalt nerknarkade efter bara två album och några EP:s innehållandes några av deras bästa; låtar Fool's gold, Standing here och Elephant stone.

Oasis
Oasis har nått ut till en bred publik, men i jämförelse med Bruce? Nej, Jesper. Nej. Jag hade velat se Oasis efter WTSMG 1995, eftersom det efter den plattan bara gick nedför för gruppen. Men å andra sidan... hur tar man brittpopen vidare efter den plattan?

Pink Floyd
Helst någon gång 70-75. Ett av de, om inte det mest nyskapande bandet någonsin. Vissa intron skulle kunna misstas för Chemical brothers. Säger väl allt?

Joy Division
Gruppen som inte slog igenom förrän Ian Curtis gick och hängde sig. Två plattor blev det. Två mästerverk. Även de nyskapanda och stilbildande. I stort sett all musik efter JD har influenser av JD.

The Clash
Bra, grymt, häftigt! Brukar benämnas som punk, men har väldigt mycket influenser av SKA/reagge. Självklart skulle man sett dem före splittringen.

Bubblare:
Sonic Youth, Bob Dylan (på 60-talet), Primal Scream (strax efter Screamadelica), Bob Marly, Jakob Miller, The Specials, David Bowie, Iggy Pop

2007-02-01 @ 19:58:51
Postat av: Anonym

Edit: Jag menar INTE att Cantona var nerknarkad när han slutade. Bara att han var på topp.

2007-02-01 @ 20:00:18
Postat av: jeppan

Intressant. Själv gillar jag ju inte vissa delar av brittpopen. Oasis till exempel. Springsteen var hypad precis på samma sätt som Oasis till en början, han blev liksom inte The Boss med hela världen på en gång. Skillnaden mellan han och Oasis är att han inte slutade göra bra musik och då växer fanskaran i stället för att krympas till ett fåtal som berättar om hur mycket Liam och Noel betydde för dom i början samt mitten av 90-talet. Du kanske gillar det senare och det respekterar jag.

The Clash hade jag gärna sett! Och Joy Division om man pallat ångesten, de har ju trots allt gjort en av världens bästa låtar i "Love will tear us apart". Bob Marley funderade jag på nu i efterhand, det hade varit grymt. The Stone Roses har jag aldrig orkat sätta mig in i, tyvärr, för jag älskar låten "Waterfall".

Noterar att ingen av oss nämner något svenskt. Och så kom jag att tänka på Ebba Grön runt 1981. Helvete! Det hade jag velat se.

2007-02-01 @ 20:35:04
Postat av: Nils

Bruce har väl även på många sätt "bytt" fans genom att ändra på sin stil en del. Inget negativt i det, snarare nödvändigt om man vill hänga kvar. Sen att jag har svårt för musik som nått ut till en bred publik är lite klumpigt formulerat. Let's put it this way: Jag har svårt för band/artister som haft en riktig dunderhit, en sommarplåga t.ex. Du vet, en sån där låt som gör att när man nämner att man gillar Oasis så får man kommentaren "Ja, Wonderwall är så jävla bra!!".

Jag respekterar Bruce som en stor musiker, absolut. När jag tänker efter har han ett par tidiga plattor jag gillar, som inte låter som det jag mest förknippar med The Boss (Born in the USA, Streets of Philadelphia, Dancing in the dark mm.). Sen kan det mycket väl bero på att jag aldrig satt mig in i honom. Det är alltid svårt att veta var man ska börja lyssna när det finns 30 album att välja mellan.

Nu åker jag till Lund. Åter på måndag, och då ska du få låna Stone Roses och Joy Division.

Trevlig helg!

2007-02-02 @ 10:23:26
Postat av: jeppan

ser fram emot det, ha en go helg!

jag har bruce 70-talsplattor. dom ska du få låna.

2007-02-02 @ 13:44:03
Postat av: Ewa

orka. men jag måste ändå. fast mycket kortfattat. tillägger; joy division ligger högst på listan över band "jag velat se men som jag varit för ung (eller ej funnits) för att uppleva" sen orkar jag inte tänka länge än så för jag har inte skrivit många ord på min tenta än. jag dricker rödvin och lyssnar på tindersticks istället. bra där. trevlig helg jesper!

2007-02-03 @ 12:05:23
Postat av: Ewa

nej. rödvinet var inatt. snart öl istället. men inte med tindersticks. som det verkar nu blir det med red house painters, men jag gillar inte den kombinationen. kanske passar bättre med black sabbath. men jag är opepp på heavy. tentan är framskjuten. huffe-besökarna kommer dessutom en annan gång. blir en lugn kväll. kanske. själv?

2007-02-03 @ 15:17:40
Postat av: Nils

Jävlar... jag har nog gått och blivit lite alkoholdement, för sen jag kom hit har jag tänkt gå över till dig med skivorna säkert tio gånger utan att lyckas få arslet ur vagnen.

Ebba Grön, ja... det hade varit något. De hade en hemlig återförening för ett par år sedan och gjorde en spelning i Rågsved (tror jag) där gruppen bildades en gång i tiden. DET hade varit häftigt. Gratiskonserter och hemliga spelningar är f.ö. jävligt äkta, precis som limiterade EP:s.

Kommer jag inte hem till dig med skivorna idag så ska jag äta upp min högra tolvfingertarm på gemsam på måndag!

2007-02-06 @ 11:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback