Gripen av bandy

Gripen av bandy

De gånger i livet som jag bytt städer, först från Trollhättan till Örebro, och sen från Örebro till Ljungskile, så har jag varje vinter fått förklara mig.

Det har inte handlat om varför jag blir förkyld fyra-fem gånger varje vintermånad (och sen är pigg som en nötkärna när alla andra har pollenallergi) eller varför jag alltid har sån ful vinterjacka (jag menar, när jag är så vacker i övrigt).

Nej nej nej.

För alltid handlar det om att försvara sporten bandy. Och jag får säga samma sak varje jävla säsong:

Om ni inte levt med det, om ni inte känt lukten från läktaren, och om ni inte ignorerat kylan till den grad där den känns varm, då vet ni inte vad ni talar om.

För ja. För femtielfte gången. Bandy är en sjukt dålig tv-sport. Jag håller verkligen med. MEN! Man ska inte se bandy på tv. Man ska se det live. Man ska se ett derby mellan Gripen-IFK Vänersborg, omringad av tusentals glöggpåverkade människor som i era öron låter som Roy & Roger, och andas in spritångor, kyla och cigarettrök och skrika som ett barn i två gånger fyrtiofem minuter för att hylla, älska och leva med det svartgula lag vi kallar Gripen.

Kom sen och säg att du inte gillade upplevelsen. Då glömde du förmodligen den obligatoriska körvmebrö-ritualen i halvtid. Eller så var du för nykter.

Faktum kvarstår. Vilken annan sport i Sverige (och nu lägger jag till "i Sverige" för i USA ingår det ju öl när ens tioåring lirar basket på garageuppfarten) har en läktarkultur där det är helt okej att dricka sprit helt öppet?

Jag säger inte att det är det bästa med bandykulturen, för moraltanterna finns där ute, det vet jag, men visst fan är det något vackert i att folk blir fulla och sentimentala ihop. Varenda en från folkölsstinna tonåringar via knacka medelålders män och kvinnor till lite lätt finurliga 75-åringar som "inte missat en match med Gripen sen 1939". Det är en enda stor gulsvart familjefylla och fan så mycket roligare än julafton.

Om Gripen vinner, that is.

http://forzagripen.awardspace.com/videosektionen_GBK_KUNGALV_2007.htm

På onsdag, om sex dagar, börjar kvalet till Elitserien. Det står mellan fyra lag. Gripen, Örebro, Finspång och, vilket avgörs i helgen, Frillesås eller IFK Kungälv.

Örebro är favoriter. Men dom kämpar för att hålla sig kvar.
Gripen är utmanarna. Vi har publiken och viljan.
IFK Kungälv (för jag tror dom spöar Frillesås) är outsidern. GBK har märkligt svårt för dom.
Finspång kan dra åt helvete. För som Kaj-Åke "Kajan" Hansson hade sagt: dåm e kjass.

Lite historia. Gripen spelade Allsvenskan en säsong 1973. Då lät den fantastiska och numera kultstämplade låten "Heja Heja Gripen" så här:

http://www.gripentrollhattan.se/download/filer/Jigs%20-%20Heja,%20heja%20Gripen.mp3

Sedan kvalade vi till Allsvenskan varje år, det är sant, vi kvalade och misslyckades varje år, från 1994 till säsongen 2000-2001. För i februari 2001 fick vi äntligen storma isen. Kärleken till klubben man byggt upp under alla misslyckanden och den monumentala orgasm som utlöstes i samband med avancemanget till högsta serien var... grym.

Två säsonger i Allsvenskan blev det. Första lyckades vi kvala oss kvar. Den andra åkte vi ut. Vi åkte ut pga att Vetlanda kvitterade mot IFK Motala i den 89 minuten och på så sätt passerade oss med en poäng. Vår målskillnad var mycket bättre. Men det spelade liksom ingen roll. En enda jävla poäng...

Efter den tunga upplevelsen började återtåget. Och det gick ganska bra. Vi vann alla matcher under hela säsongen utom den allra sista. Där behövde vi minst oavgjort mot Derby (Linköping). Vi kvitterade på övertid och tvåtusen trollhättebor stormade isen i Linköping. Något av det mäktigaste jag upplevt. Glädjeyra (bilden ovan är från strax innan matchstart - bortaplan alltså).

MEN. Vi åkte ur efter en säsong. Direkt.

Så där har det alltså hållt på. Upp och ner, hela tiden. Men det är såna lag som är lätta att älska. Såna man tvingas leva med både i med- och motgång.

Förra året skulle vi återigen gå raka vägen tillbaka. Vi vann alla matcher enkelt. Örebro, till exempel, besegrades i grundserien med tvåsiffrigt. 11-4 tror jag det blev till slut. Men när det väl gällde, då vek Gripen ner sig. Två skitmatcher i kvalserien, 4-4 mot Örebro och den osannolika förlusten mot Slottsbron (jämför med att Ljungskile SK skulle vinna mot Real Madrid - såna skillnader är det inom bandyn), gav Örebro den allsvenska platsen.

Och nu, lite ironiskt nästan, ska Örebro kvala för att hålla sig kvar i högsta serien. Mot Gripen.
Gissa vilket lag som är revanschsuget!

Om sex dagar börjar det. Hoppas ni följer med mig genom detta känslomässiga helvete mina vänner. Ty detta är mitt liv.

/ Jeppe Larsson, stolt medlem i Yellow Front

Kommentarer
Postat av: Andréas

För det första. Respekt för att du verkligen lever med och älskar ditt lag.

Men. Jag har spelat bandy. Det var när jag var tonåring. Jag ville ha en andra sport, för att avlasta fotbollen lite. Först testade jag hockey. Men jag var alldeles för dålig på det. Då blev det bandy. Alla som spelade bandy var sådana som var för dåliga på hockey och fotboll. Så det var inte något kul folk där. Därför blev jag inte långvarig inom bandyn. Men jag har provat.
Därför ser jag på bandyn lite som en sport för misslyckade fotbolls - och hockeyspelare. Lite som innebandyn.
Och visst. Jag har till och med varit med dig på Kungälv-Gripen. Det var väl sådär. I alla fall bättre live än på tv, som du skriver. Väldigt många förvirrade bönder tyckte jag.

Men som sagt. Alla har vi inte samma smak. Jag har testat sporten som utövare och som åskådare. Alexander Mayborn var helt ok.

Olle Goop-körvmemos

Postat av: jeppan

Andréas: Vad du såg var en uppskjuten seriepremiär på en söndag. Klart som fan det inte var nåt drag då. Tryck på länkarna i stället.

Vad gäller misslyckade fotbollsspelare (att misslyckade hockyspelare skulle satsa på bandy skrattar jag bara åt)? Det finns flera exempel på spelare som kombinerar både fotboll och bandy på hög nivå. Gripens nuvarande hjärta och lagkapten Daniel "Sellen" Larsson, till exempel, spelade division 3-fotboll samtidigt som division 1-bandy men valde sen BANDYN eftersom det var/är roligare. Under min tid som bandyspelare var det många som hoppade av hockeyn för att de tyckte att bandy var roligare. Robert Mayborn, en av Gripens målskyttar, sågs som västsveriges mest lovande hockeyspelare men missade TV-pucken då han bröt benet strax innan. Gjorde comeback men sket i det för att bandyn var roligare. Marcus Bredberg spelade U-16 landslaget i bandy och senare samma år U-17 landslaget i fotboll. Med andra ord, det ena behöver inte utesluta det andra. Det som står fast är dock att bandy är en jävligt rolig sport att utöva om man är i en förening som satsar och i en stad där kulturen lever, något som självklart inte var fallet för dig. I Uddevalla har det aldrig funnits någon bandykultur och därför förstår jag ditt synsätt. Det är exakt samma mentalitet som finns i alla städer där bandy inte är stort.

Dock kan jag förstå ditt resonemang. Själv var jag inte särskilt bra på fotboll, men jag var bättre på bandyn och då satsade jag på det. Jag blev uttagen i Västergötland-laget i bandy men spelade alltid i andralaget i fotboll. Självklart valde jag i slutändan bandy. Även om fotboll fanns med under somrarna.

Det finns en sport som är för misslyckade idrottsutövare. Och det gäller alla lagsporter där bollar är inblandade. Sporten är innebandy. Och det vet du mycket väl. Där har du fotbollsspelare, hockeyspelare, bandyspelare, handsbollsspelare och allt möjligt.

2007-02-22 @ 14:57:31
Postat av: Andréas

Ditt brinnande intresse och engagemang gör att jag nu bestämt mig för att ge bandyn en chans till.
Jag vägrar dock att se när Gripen möter Tillberga eller Kungälv. Därmed är Gripen-Örebro bokad.

2007-02-22 @ 15:17:12
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: jacob

Det är otroligt underhållande med Jespers engagemang som ofta kokar över om man ens skulle råka viska att bandy är en skitsport. Och just därför säger man det så ofta man kan i Jespers närvaro. Ungefär som på mellanstadiet ? att reta dem som inte brydde sig var ju aldrig skoj.

Jag vet ingenting om bandy. Vill inte veta. För mig är det hockey som gäller. Är man från värmland så är man...

2007-02-22 @ 15:37:17
URL: http://butyouthen.blogspot.com
Postat av: jeppan

Jacob: Precis. Värmland har ju inte ens ett lag i högsta serien längre. Så jag förstår att du gillar hockeyn. För är det något bönderna lärt sig i sina HAJK-böcker så är det ju att slåss och köra rally. Kolla bara på Kåberg och Ledin - två gubbar som förmodligen snittade 0,0 på högskoleprovet. Å andra sidan har ni ju faktiskt vaskat fram legender som Kenny Bräck och band som Sven-Ingvars.

Andréas: Det betyder jättemycket för mig. Stort och öppensinnat från en hyvens grabb. All cred till dig!

2007-02-22 @ 16:57:34
Postat av: Andréas

Ja, men ge dig inte på Färjestad. Då tar jag tillbaka mitt löfte.

2007-02-22 @ 17:01:11
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: jacob

Ska vi snacka högskoleprovresultat så är nog indrottsmän inte i topp i synnerhet då inte hockeyspelare. Hade de inte spelat hockey hade de formodligen suttit inne. Svenska ishockeyförbundet är sveriges största brottsförebyggande organisation.

2007-02-22 @ 17:35:21
URL: http://butyouthen.blogspot.com
Postat av: jacob

förresten är högskoleprovet verkligen ett bra mått? då ska jag nog inte nämna mitt snitt med rädsla för att bli hånad här. iof är jag ju gammal hockeyspelare, så det kan nog bero på det.
det hade jag inte tänkt på tidigare. skönt att ha något att skylla på.

2007-02-22 @ 17:37:44
URL: http://butyouthen.blogspot.com
Postat av: Nils

Jag har den största respekt för bandy. Folkligt på ett äkta sätt och inte på patetiskt bajenvis. Låga publiksiffror, men en publik där ALLA är engagerade. Kort sagt en sport som fortfarande är oförstörd. Att man dessutom får dricka alkohol på läktaren är ju helt underbart!

Skål för bandyn! OT: spelade inte Orvar Bergmark bandy vid sidan av?

2007-02-22 @ 20:35:07
Postat av: Andréas

En liten reflektion bara. Du skrev, "Det som står fast är dock att bandy är en jävligt rolig sport att utöva om man är i en förening som satsar och i en stad där kulturen lever, något som självklart inte var fallet för dig. I Uddevalla har det aldrig funnits någon bandykultur och därför förstår jag ditt synsätt. Det är exakt samma mentalitet som finns i alla städer där bandy inte är stort".
Menar du då att bandyn inte kan bli en större sport?

2007-02-22 @ 23:29:28
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Ja vad ska man säga. "Bandy är ingen tv-sport" "bättre tryck och känsla live" men allvarligt talat att se en fotbollsmatch på tv är ju inget mot att stå i klacken och sjunga fram sitt lag. Fotboll är en superrolig tv-sport och blir ännu bättre live. Helt sjukt mycket bättre. Så om bandyn är skittråkig på tv, kan jag tänka mig att det bara är tråkigt eller kanske hyfsat när man ser det live.
Sprit på läktaren. I fotbollens värld bygger man upp stämmningen på puben innan för att vandra gemensamt till arenan sjungandes på olika ramsor. Känslor, känslor, känslor, så jag förstår att man förbjuder det inne på arenorna. Det skulle bli för mycket. Med oanade konsekvenser? Känns lite som att spriten i bandyn är som en väckarklocka. Det gäller att hålla sig vaken och bli full för att glömma hur mycket man fryser egentligen. All cred till folk som gör detta frivilligt.
Löften är till för att hållas, därför lovar jag inte att jag ska med på bandy. Det finns en försäsong att tänka på i fotbollens värld.

2007-02-22 @ 23:36:23
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Fan, nu fick jag ångest. Jag lovar inte att följa med. Men kanske. Jag vill inte vara han som bryter löften.

2007-02-22 @ 23:42:35
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Andréas: Tyvärr är det nog så. Sista hoppet finns i Göteborg där kommunen nu beslutat att ÄNTLIGEN bygga en bandybana på Heden. Det kan visa sig bli ett jävla lyft men det är kanske först om åtta år. Bandyn lever på landsbygden. I samhällen och småstäder som Sandviken, Vänersborg, Edsbyn, Lidköping och Vetlanda. Det är en ganska lång och brant uppförsbacke, som bandyn har.

Martin: Tråkigt att höra att du känner så. Hade varit rolig att ta med en skåning på en match. Du skulle bli betraktad som en afrikan i Sverige på 20-talet. Som nåt väldigt exotiskt alltså. Och om du, som älskar att shotta, inte kan se tjusningen i att få göra det under ett idrottsevenemang, är jag väldigt förbryllad. Det är trevligt. Det är ytterst få som blir dyngraka liksom, man blir lite lullig bara. Och om du tror att vi inte går på puben både innan och efter matchen, och sjunger hela tiden, då har du fel. För övrigt vet du att jag älskar fotboll också. Jag har aldrig sagt att fotboll är sämre. Men landslaget och Gripen har lika stor plats i mitt hjärta.

2007-02-22 @ 23:47:10
Postat av: jeppan

Andréas: Nej hur skulle det gå. Du och Martin på två olika ställen... hemska tanke. =)

2007-02-22 @ 23:48:14
Postat av: martini

Tänkte på en annan sak som kan vara avgörande för att jag inte tar sporten på allvar. När någon vinner med 24-3 i ett VM då är det något som är fel.

2007-02-22 @ 23:48:57
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Martin: Ungefär som när man hör skånska för första gången. Något måste vara fel...

Nädå, du har alldeles rätt, VM är helt ointressant. Jag höll ju på Finland förra månaden när VM var. Ingen bryr sig. Det är klubblagen i Sverige vi brinner för. Och på elitnivå i Sverige kanske det blir tvåsiffrigt ibland, men det är ungefär samma sak som när ett fotbollslag vinner med 4-0. Det rinner iväg lite snabbare i bandy bara. Det du menar är naturligtvis att det inte är lätt att ta bandy-VM på allvar. Sporten har du aldrig gett en chans och jag tvekar att du kommer göra det.

2007-02-22 @ 23:52:09
Postat av: martini

Kanske är värre i VM, men det är ju ändå vilket land som är bäst i världen.
Och Gripen som spelar på elitnivå har faktiskt vunnit med tvåsiffrigt 5 av 17 matcher. Det är ungefär 30%, en tredjedel. Och det är bara de matcherna man kommer över tvåsiffrigt. För övrigt gör Gripen 8 mål i snitt per match. 8 mål, det är mycket det.
Men klart många mål är kul för publiken.
Sen behöva lyssna på "ska vi ta en körv me brö" Då ansluter jag mig hellre till Parken i København och tar en pølse o pilsner. Vi é FCK!

2007-02-23 @ 00:16:32
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Haha! Härligt Martin! Fast Gripen är ju inte riktigt bland eliten än. Det är dit vi kvalar nu. Så nästa år kommer GBK ha åtta mål i baken som snitt i stället. Men det finns nåt vackert i det med.

Apropå Parken. Lite respons på mailet om Danmark-Sverige tack.

2007-02-23 @ 00:30:26
Postat av: Nils

Martini: TV går inte upp mot att stå i klacken säger du? Då kanske det är idé att börja hålla på ett lag med en klack värd namnet, för du kan inte ha en aning om vad du pratar om såvida du inte varit på match någonstans i England, Italien etc.

Jeppe: Statusen på bandy-VM var intressant att höra om. Tråkigt att det är så, men VM i fotboll kommer vara likadan om max 20 år om det fortsätter så här.

Fan, jag är nog lite smygbandysupporter ändå... Edsbyns supportrar har en av de bästa ramsorna i Sverige alla kategorier i "bönder från byn" eller hur den nu går...

2007-02-23 @ 17:04:11
Postat av: martini

Nils såna som du tar man med en klackspark. Er gigantiska klack är imponerande. Att man orkar stå och sjunga varje match i superettan, det är stort. Ni är andra eller ja tredje-laget i staden. Du kan få klaga på Kärnan om du vill, det rinner av mig som vatten. Försöker hävda dig genom supporterkulturen. Låt ditt lag (om du nu håller på laget och inte bara klacken/hulliganerna) vinna några pokaler och sjung sedan hur bra laget är

2007-02-23 @ 21:11:05
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Nils

Jag hävdar mig inte med supporterkulturen. Varför skulle jag göra det? Vi är större, bättre och starkare än er i allt. Både historiskt och idag. Tredje laget i Stockholm? Jodåsåattehtjenatja

2007-02-23 @ 21:34:46
Postat av: Andréas

Fan. Detta tar emot. Nu ska jag prata för en aikare. Martin, tycker du man inte ska supportra sitt lag längre när man åker ur Allsvenskan? Det säger jävligt mycket om dig som supporter!
Stockholmslag har jag inget för. Men om jag ska jämföra dem så är knappast det äckliga gul-svarta laget tredje störst.
Och vad menar du med att vinna lite pokaler först?
Visst vann hif cupen, grattis! Men va fan har ni vunnit mer? Ni tog ett guld på 90-talet eller? Det största som hänt er var när Sven Andersson räddade en straff mot Inter! Kom igen nu Martin. Ni kan aldrig jämföra er med de riktigt stora klubbarna i Sverige!

Vi har vunnit Svenska cupen. Vi har 17 SM-guld och 2 Europa-guld.
Vet inte vad aik har. Men jävligt mycket mer att skryta om än skånes näst största fotbollsförening.

2007-02-23 @ 23:47:50
URL: http://www.wickan78.blogg.se
Postat av: Nils

Nej, IFK:s pokalsamling kan vi inte matcha. Cupen var det ja, vi börjar väl med den. Vi har alltså stått som finalist femton gånger sedan den startades 1941(?), varav åtta gånger sedan 1991. Stått som vinnare har vi gjort sju gånger, varav tre sedan 1991.

SM-guldet har vi vunnit tio gånger. Vi var de första svenska mästarna när serien drog igång 1900. Tänkvärt är att åtta av dessa tio guld har bärgats mellan åren 1990-1937 (alltså har vi vunnit flest guld på Stadion), sedan dröjde det till 1992 innan det var dags igen. Vi har heller inte haft någon skyttekung sedan Kurre Hamrins dagar. I maratontabellen har vi en tredjeplats och derbystatistiken i Stockholm toppar vi självklart. FEM gånger har vi åkt ur högsta serien och tagit oss tillbaka direkt varje gång.

Två gånger har vi spelat i Europacupen/Champions League, tio gånger UEFA-cupen och fem gånger cupvinnarcupen där kvartsfinalen 1997 mot Barca smäller högst.

Nils sjunker som en sten, Martin går på vatten eller?

2007-02-24 @ 17:47:53
Postat av: martini

" Martin, tycker du man inte ska supportra sitt lag längre när man åker ur Allsvenskan? Det säger jävligt mycket om dig som supporter!"
Andreas jag vet inte vad det är som du inte förstår. För att citera mig själv
"Er gigantiska klack är imponerande. Att man orkar stå och sjunga varje match i superettan, det är stort." Behöver jag förklara att många "klackar" tappar ett stort antal personer när de åker ner i superettan.

Kul att notera att ni är lite sympatiska mot varandra och drar fram den stora måttstocken. Vill ni ha mer info? Visste ni att Göteborg har vunnit 48% av alla sina matcher i Allsvenskan och för HIF är siffrorna 44% och 41% för aik.
Så eftersom ni pratar om stenåldern ska inte jag säga något om att vinna pokaler.

"FEM gånger har vi åkt ur högsta serien och tagit oss tillbaka direkt varje gång." Eftersom detta är ett blogginlägg om bandy - kan man jämföra gripen och aik då? båda bär gult och svart och är lag som åker upp och ner från högsta serien hela tiden?

2007-02-25 @ 14:49:07
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Nils

AIK är det lag som spelat flest säsonger i högsta serien, så om vi åker upp och ner hela tiden vad gör då resten av lagen?
Men din första iaktagelse var korrekt, för svarta och gula är vi. Grattis!

2007-02-25 @ 18:46:49
Postat av: Johnny

Jävla bögbandy. Misslyckande människor.

2007-02-27 @ 10:22:58
Postat av: jeppan

Johnny! För att inte tala om misslyckade människor som inte kan stava. Och som ändå lyckats ta sig in på en folkhögskola.

2007-02-27 @ 20:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback