Zlatan bäst i Serie A

image39
Ni som följer den här bloggen vet att jag blivit kallad patetisk för att jag tagit ut Zlatan i Årets Lag. Jag har också fått höra att uttagningen av svensken verkligen var löjlig.

Det är inte utan att man sträcker på sig lite nu när de verkliga experterna, tränarna i Serie A, har fått säga sitt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article1538323.ab

Det är ett stort erkännande för Zlatan Ibrahimovic. Även om jag tycker det är konstigt att han kommer före en spelare som Kaká i en sådan här omröstning - som ju blev utsedd till världens bäste 2007. Å andra sidan gör Zlatan, som jag själv påpekat, en väldigt stor nytta för laget - även när han inte gör mål eller assists.

I Italien är det en tränares dröm att få ha Ibra i sitt lag. Så är det även i ett pojkrum i Trollhättan.

Foto: AFP (från aftonbladet.se)

Kommentarer
Postat av: Rickard

Mja, men att kalla de italienska tränarna för de största experterna måste väl ändå vara hybris över det lilla extra? Mer navelskådande tränarkår finns väl inte i hela världen. Men visst... Zlatan är bra. Men Totti är både bäst och mest viktig för sitt Serie A-lag. Enligt mig

Postat av: jeppan

Ja men det gällde ju Serie A nu. Inte världen. Och då förstår jag inte vad du menar med navelskådande.

I Italien måste ju tränarna vara något av de största experterna. Dom ser ju hur mycket fotbollsmatcher från Serie A som helst, har varit runt och i kontakt med flera av spelarna och har spioner ute som rapporterar om form osv inför matcher och ser sedan dessa på nån lyxig platt-tv med laget och analyserar i minsta detalj. Så om inte italienska tränare har bra koll på Serie A är det skrämmande.

Och att som Zlatan göra ett sånt intryck hos tränarna i italienska högstadivisionen är imponerande.

Du och Andréas får gärna hålla Totti högst, jag har aldrig sagt att det är fel att göra det, men jag och en hel tränarkår gör det inte. ; )

2007-12-29 @ 13:01:52
Postat av: Andréas

Det verkar som du har missuppfattat det här med årets lag.
Det är en väldigt stor skillnad på att bedöma en spelares prestationer under hela året kontra årets säsong.
Totti bör vara med i årets bästa lag främst för hans prestationer under våren. På hösten har han varit skadad i två månader.

Zlatan har varit bra i serie A under hösten. Men inte gudabenådad. Inte tillräckligt för att komma med i årets bästa lag. Hur bra har han varit i landslaget?

Sedan vill jag gärna se hur många tränar-röster han fick. Fördelningen har inte framkommit i svensk media.

2007-12-29 @ 14:11:03
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: jeppan

Okej. Men då går vi på snittbetyget i Italiens största sporttidning - Gazzetta dello Sport i stället. Som räknat ut snittbetyget för samtliga Serie A-matcher under 2007, vår och höstsäsong.

Med snittbetyget 6,71 är Zlatan bäst av alla, inklusive Totti som kom på tredjeplats med 6,54 i snitt. Eftersom det handlar om ett snitt betyder inte Tottis skada närmvärt mycket.

Sen tar du upp landslaget. I det italienska landslaget har Totti inte satt sin fot eftersom han hoppade av efter VM. Så jag ser inte riktigt någon jättestor tyngd i det argumentet.

Jag tycker det finns väldigt mycket som pekar på att jag INTE missuppfattat det här med årets lag.

Och jag tycker också du ska be mig om ursäkt för att ha kallat min uttagning av Zlatan för patetisk.

2007-12-29 @ 14:59:15
Postat av: jeppan

Andréas: Dock ska sägas att vad gäller målvakterna så kom Buffon först på tredjeplats i gazzettans betygliga. Din favorit i serie A, Alberto Fontana, kom tvåa. Så där har du bevisligen lite vatten på din kvarn. Men bäst av målvakterna i Italien 2007, och tvåa totalt, var Sébastien Frey i Fiorentina.

2007-12-29 @ 15:14:16
Postat av: Andréas

Men jag säger ju att Zlatan har varit bra i höst. Det jag framförallt framhäver med Totti är hans vår. Det borde du förstått.

Så den rosa tidningen vet bäst?
Säger dom att Zlatan är bättre än Totti så måste det ju vara så. Alla andra är idioter.

Och det är riktigt kul att du drar upp gazzettans snittbetyg eftersom din målvakt, som under våren var i serie B, bara är trea i serie A.

Och ska Totti behöva lida för att han väljer att inte spela i landslaget?
Självklart finns det tyngd i mitt argument om Zlatans landslagsinsatser i år.
Precis som det finns i Gerrards insatser i landet som inte tog sig till EM.

Din uttagning av Zlatan i årets bästa lag är patetisk.

Totti, Ruud van Nistelrooy, Luca Toni, Drogba, Messi har alla varit bättre än Zlatan i år. Säkert någon mer som jag inte kommer på nu.

2007-12-29 @ 17:07:13
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: martini

Detta börjar spåra ur nu.
Jag kan säga så här. Hade jag varit tränare i laget X hade jag velat Zlatan i mitt lag före många andra...Föra många av de anfallarna som Andreas har listat. Men i världslaget är Zlatan inte nära att ta en plats.
Andreas jag kan fylla på din lista med Rooney.
Zlatan har inget i världslaget att göra. Utan att avslöja för mycket om mitt lag så är det inte rimligt att välja Zlatan förre Totti.

2007-12-29 @ 18:00:06
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Haha! Snart argumenterar ni väl för att Jorden är platt. Hahaha!

Jag har inte sagt att Gazzettan vet bäst. Men att både ha toppjournalisterna när det gäller italiensk fotbolls stöd OCH majoriteten av tränarna i serie A som stöd när det handlar om Zlatans 2007 räcker för mig.

Det ni säger är att ni vet bättre än alla dom. Och DET, om något, är patetiskt.

Tack för skratten!

2007-12-29 @ 22:28:19
Postat av: jeppan

Sen ska jag svara på Andréas också.

Ja, Tottis vår var mycket bra, och han varit bra i höst när han varit frisk - visa mig var jag påstått nåt annat. Men i mitt tycke var alltså hela Zlatans år bättre.

Ja, det är kul med Buffon, men den rosa tidningen vet inte bäst och alla andra är inte idioter. ; )

Totti ska inte behöva "lida" (vilka ord du tar till! hahaha!) för att inte spela i landslaget. Det tycker jag inte. Och du tycker att Zlatan varit dålig, delvis för att han inte gjort mål i landslaget. Han var dålig mot Nordirland i våras men jag tyckte han var okej i höst, trots måltorka. Totti gjorde valet att satsa på ligan, ändå har Zlatan bättre snittbetyg i Gazzettan för 2007, trots fler slitsamma matcher. Det är rätt imponerande, även om Gazzettan inte vet bäst.

Så din uppräkning då... Drogba och Messi har jag med i mitt lag. Ruud hade kunnat göra 2000 mål i en VM-final utan att ha varit aktuell i funderingarna ens - tyvärr kan jag inte ge ett värdigt svar när det gäller den mannen. Luca Toni har varit med bland de fem anfallare jag valde mellan - men jag har sett för lite av honom eftersom tyska ligan inte visas nånstans samt att BM inte deltagit i CL. Det hade varit en tvivelaktig uttagning från min sida. Dock gillar jag det Toni visade i landslaget.

martini: Rooney var den femte anfallaren jag tänkte på. Men jag är väldigt nöjd med mina anfallare som jag tycker är 2007 års bästa. Väntar med spänning på ditt lag där du kan vänta dig seriösa inlägg utan påhopp.

Ni behöver absolut inte hålla med vilket Andréas med mer än önskvärd tydlighet visat att han inte gör.

Punkt för mig när det gäller mitt årslag.

2007-12-29 @ 22:57:05
Postat av: Andréas

Men kom igen nu.
Zlatans betyg och expert-beröm gäller höstsäsongen 2007. Inte hela 2007. Du tjatar om att Zlatan har bättre snittbetyg för 2007.

Är du nöjd över att Buffon är trea i Italien vad gäller snittbetyg?
Du har ju han som världens bästa målvakt 2007.

Och Luca Toni förpassas för att han delvis inte spelat i CL.
Hallå, Buffon.

2007-12-29 @ 23:00:47
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: jeppan

Andréas: Jag är ledsen men snittbetyget gäller VÅR och HÖST enligt din framtida arbetsgivare i Stockholm. Tränarnas sammanfattning gäller "fotbollsåret 2007" och det tolkar jag som hela året. Varför göra en halvsäsongsuttagning liksom?

Jag har redan nämnt andra orsaker som "hjärta och själ och klubbkänsla" när det gäller Buffon. Han var lagets "svensk" kan man säga, min "skräll". Du förstår nog vad jag menar.

Luca Toni förpassas för att jag inte haft möjligheten att se honom, varken i tyska ligan (som jag inte kan se på tv) eller i CL (där jag kunnat se honom om BM varit med), bara i landslaget - det hade inte varit en rättvis bedömning. Det handlade inte om att han inte spelat i CL, vilket möjligtvis inte framgick helt tydligt i mitt föregående inlägg.

Sen får du gärna länka din blogg rätt så att folk hittar dit. Punkten mellan "wickan" och "78" ska bort. Såg det nu.

2007-12-29 @ 23:24:12
Postat av: Andréas

Eftersom Italien spelar höst/vår blir det så ibland.
Jag är ganska säker på att det gäller årets säsong.
Milan röstades tex fram till säsongen besvikelse.
SvenskaFans och DagensNyheter är duktiga med att påpeka det.
Aftonbladet och Expressen gillar att hotta upp saker titt som tätt.

Hur som helst.
Tottis år är bättre än Zlatans.
Lek, som ni radiofolk brukar göra. Fast den här gången med tanken.
Tänk om Zlatan hade vunnit skytteligan på 26 mål, assistligan på elva, och plockat hem guldskon.
Hur hade du resonerat i årets lag då?
Där ser du. Du går efter dina känslor.

Tack för länkupplysningen.

2007-12-29 @ 23:46:12
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

"Ruud hade kunnat göra 2000 mål i en VM-final utan att ha varit aktuell i funderingarna ens"
...
"Luca Toni förpassas för att jag inte haft möjligheten att se honom, varken i tyska ligan (som jag inte kan se på tv)"

Helt otroligt...
SORRY, Härmed har jag tappat förtroendet för ditt fotbollskunnande!

2007-12-30 @ 00:49:51
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Vad gäller Ruud så har du ju vetat länge vad jag tycker om honom. Som fotbollsspelare är han en grym måltjuv, helt klart. Men jag avskyr honom som person i allt spel runt omkring bollen. Om Babis Stefanidis var bäst i världen skulle du knappast tagit med honom, oavsett vad. Har jag fel? Sen, om du vill ha ett ärligt svar, så hade Ruud inte platsat även om jag gillat honom. Inte 2007 i alla fall, och det är ju det det gäller nu.

I vilken tv-kanal kan jag se Bundesliga-matcher? Det har jag totalmissat i såna fall!

Men vad har tv-tablå-kunnande med fotboll att göra? Förklara!

Motivera varför du tappat förtroendet för mitt fotbollskunnande. Det är ganska starkt uttryckt från en som till och med tillsammans med Andréas inte kommer upp i lika mycket kunnande om Allsvenskan som mig, vilket finns skriftligt.

2007-12-30 @ 02:01:58
Postat av: Andréas

Du går för mycket på känslor. Precis som jag säger och som jag försöker ändra på.

2007-12-30 @ 10:55:37
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Dina uttalande talar för att du plockar ut ditt lag efter vilka spelare du gillar och inte gillar. Inte vilka som varit bäst. Därför tappar jag förtroendet om ditt fotbollskunnande.
Jo till och med Stefanidis hade fått en plats om han hade förtjänat den. Har inga problem med det.
Skillnad på hur jag resonerar i vardagen och hur jag tänker när jag ska plocka ut ett lag. Det är det du också måste börja göra.
Tills dess har jag fortfarande tappat förtroendet för ditt fotbollskunnande

2007-12-30 @ 13:57:56
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Var kan jag se Bundesliga?

2007-12-30 @ 14:23:10
Postat av: Andréas

Jesper. Viasat. Där brukar det bjudas på tysk fotboll. Faktiskt en underskattad liga med många bra spelare. Favoriter just nu är Toni, Ribery och Diego. Sedan finns det en härlig lirare i Bayern München som heter Toni Kroos. Han är född 1990. Kommer helt säkert att bli en riktig stjärna om något år.

2007-12-30 @ 14:51:12
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Tack Andréas för att du vidarbefodrade informationen.
Kul att spelare i tyska ligan utesluts ur världslaget för att du, Jesper, inte sett några matcher. Jag vet inte hur många av juves serie B-matcher som visades på tv...Men där kom visst Buffon med ändå.
Man kan läsa sig till information också.

2007-12-30 @ 19:31:43
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Det gjorde jag. Jag hade som sagt Luca Toni bland dom fem jag valde mellan. Jag läste mig till Kaká och såg en massa youtube-klipp med honom.

Och förresten, säger du nåt om att läsa sig till saker, DU, som tar ut Fabregas som målskytt i vår CL-tävling när det var vida kännt att världens kanske just då hetaste fotbollsspelare skadat sig.

Flera av Juves serie B-matcher såg jag faktiskt. Tror det var tv 4 eller en av tv 4:s kanaler som visade dom.

2007-12-30 @ 23:36:35
Postat av: Andréas

Jag tycker att det känns väldigt konstigt att ni tar ut spelare baserat på youtube-klipp och dylikt till årets lag. Nästan så att jag känner mig privilegiad över att ha följt flera av mina spelare i årets lag. På något vis blir det mer seriöst. Kan jag tycka.

2007-12-31 @ 00:31:57
URL: http://wickan78.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback