Vinnie Jones 4-ever

image36
I samband med Manchester Uniteds julfest härom dagen (hotellet höll stängt dagen efter pga städning) satte sig Sveriges främste idrottsreportagejournalist Erik Niva ned och sammanfattade några av julfesterna inom engelsk fotboll genom åren. Kommande stycke, saxat från aftonbladet.se, är något av det roligaste jag läst på länge.

"Vilda julfester är verkligen ingen nyhet inom engelsk fotboll.

Redan 1961 spårade till exempel Tottenhams fest ur i ett stökigt matkrig, och för prick 15 år sedan hade Chelsea dvärgkastning som huvudnummer på sin skiva.

Hårdingen Vinnie Jones hade styrt upp festligheterna, men surnade till när bara två dvärgar kom in genom pubdörrarna.

- Oi, vad håller ni på med? Vi har betalat för tre dvärgar - inte bara två.

En av de kortväxta svarade:

- Åh, den tredje skadade sig när han blev inkastad i en massa stolar på ett gig häromdagen.

Den gamle centertanken Tony Cascarino plockar upp historien:

- Dvärgarna satte upp ett hoppslott, med en klistervägg och en madrass på golvet. Grejen var att man skulle plocka upp en dvärg och kasta honom så långt som möjligt, men vissa spelare kastade dem mot klisterväggen i stället. Där blev de hängande ett tag, innan de ramlade ner på madrassen. Men efter några pints var det inte så lätt som det låter.

Själv var Cascarino lite missnöjd med sin egen insats:

- De var tyngre än man kunde tro."

*** Erik Niva, Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: Rickard

Skrattade som fan när jag läste det också., det var bättre förr.

Postat av: jeppan

En grej som jag funderat över. Är det inte Colin Hendry i bakgrunden på bilden ovan? Snacka om hjältar i fokus.

2007-12-19 @ 12:05:17
Postat av: Andréas

Vinnie Jones fick en gång uppgiften att beskriva den bästa känslan man kan få under match.
"När det är väldigt kallt och jag springer in i straffområdet strax innan en hörna ska slås. Jag stannar upp och ställer mig med mina skruvdubbar på en motståndares tår och vrider till".

Tänk om man som journalist skulle bli bjuden på ett sådant citat...

2007-12-23 @ 00:17:21
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: jeppan

Den dagen jag får ett sådant citat serverat har jag nått min topp som journalist. Då kanske jag till och med lägger av.

2007-12-23 @ 22:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback