"The Boss" styrde upp allt till slut

 image32    

Tio minuters tunnelbanefärd från Stadshuset ligger Globen. Dit smet - från en stel nobelfest rakt in i en euforisk explosion - Sveriges oppositionsledare Mona Sahlin. Jag förstår henne av hela mitt hjärta. Är man ett gammalt arbetarpartis ordförande ska man väl ändå besöka mannen som är den stora hjälten på de flesta av landets fabriksgolv. Och även om jag själv inte besökte nobelfesten törs jag säga att hon gjorde rätt.


Springsteen hade med sig de flesta låtarna från hans senaste skiva "Magic" till Globen. Självklart ville han visa sina nya alster live, att han fortfarande håller måttet som låtskrivare, att han fortfarande kan. Helt säkert inte det lättaste när man har en publik som i första hand alltid vill höra klassiska rariteter som "Badlands", "Born to run" och, den här kvällen då, av de två stora banderollerna att döma, "Jungleland".


Bruce Springsteen och hans E Street Band kommer till Ullevi för två spelningar i sommar, då kan vi vänta oss fler klassiker än i måndags, men hans nya låtar var stundtals riktigt bra. Inledande "Radio Nowhere" var ett exempel på det, och faktum är att konserten fick ett av sin stora lyft med låtar som "Last To Die" och "Long Walk Home". Kanske hjälpte det till att en helt öronbedövande "Badlands" drog i gång just efter de två sistnämnda, och att extasen just då nådde kvällens första klimax, men nog fungerade de.


Annars var de nya låtarna, "Devil's Arcade" och "Gypsy Biker" för att nämna ett par exempel, inga höjdare. Och så "Reason To Believe" då  ­- visserligen ingen av de nya, men likväl en bagatell till raggarlåt då Bruce läppar verkade ha fastnat i ett munspel. Publiken svarade med en fet gäspning.


Första delen av konserten i måndags hade alltså sina höjdpunkter i klassikerna. "She's the one", "The Promised Land" och nämnda "Badlands". Föga överraskande. Mer anmärkningsvärt att vanligtvis trollbindande "The River", en annan av de gamla örhängena, för dagen bara kändes seg och malplacerad.


Men så kom då kvällens magiska ögonblick till slut. Av extranumren inledande "Girls In Their Summer Clothes" fanns bara en matta av reverb kvar när Bossen tog tio steg åt höger, lade armen på saxofonisten Clarence "Big Man" Clemons axel, viskade något, fick en nick tillbaka, för att sedan gå tillbaka samma väg som han kom ifrån. I samma veva mumlade min vän Andréas orden "gör det bara!". Om han sa det till mig eller för sig själv var svårt att uppfatta, men de inledande tonerna av "Jungleland", som där efter följde, var bara ren och skär lycka. Vi skrek rakt ut.


De tappra själar som lagt ner tid på banderollerna med låtens titel ska för alltid mötas med vördnad. "Jungleland" med Bruce Springsteen & the E Street Band är nog, och kommer med stor säkerhet länge att vara, något av de största jag upplevt.


Efter det passerade "Born To Run", "Dancing In the Dark", "American Land" och det extra extranumret "Santa Claus Is Coming To Town" av bara farten. Lyckan var fullbordad, extasen konstant, och den svajiga konserten rätades till slut ändå ut på en hög nivå. Betyget 4 av 5 känns därför helt motiverat,


Förväntningarna på 4-5 juli på Ullevi är redan skyhöga. Västkustpubliken slår ju faktiskt de många kostymnissarna i Stockholm med hästlängder. Även om nu Mona Sahlin och hennes arbetare dansade hela natten.



... bild från Expressen (Foto: Stefan Söderström)

Kommentarer
Postat av: Rickard

Springsteen... Gäääääääsp....

Trött gubbe verkade han ha varit om jag tar de andra jag känner som var på samma konsert. Men du är inte objektiv för fem öre, det vet vi ju sen tidigare. Haha. Jävligt kul att du är nöjd Jesper, det är det viktigaste. Jag själv är mest glad att jag faktiskt inte är ett fan. Så jobbigt att slåss för biljetter. När lirar JLB igen? Kan ni inte ta den där comebacken när jag är hemma igen? Det skulle uppskattas mycket.

Sett några pälsklädda däggdjursfåglar på sistone?

Postat av: jeppan

Rickard: Du menar att det inte är objektivt att ge han en fyra? Att såga flera låtar? Att GP ger konserten igår en femma?

Inget är ett objektivt men med tanke på att jag är ett fan så tycker jag nog min recension är mer subjektiv än man kunde tänka sig.

Dina kompisar verkar tro att dom är Markus Larsson i Aftonbladet, har kanske inte lyssnat tillräckligt på nya plattan och hade förmodligen dåliga platser med kostymnissar runt omkring sig. Klart sånt drar ner, om man inte vill bjuda på sig själv.

Trött var han, men jag är inte fullt övertygad om att dina vänner skulle fixa en världsturné när dom är 57 bast. Han är ute och gör reklam för sin nya skiva, kör fler gamla låtar än många andra artister i det läget brukar göra och bjuder Sverigepubliken på JUNGLELAND (VM-krönikan från -94 hade inte varit samma sak utan...) och ett extra extranummer. Nog är sånt värt en fyra från en som är ett fan?

Det är förresten på Ullevi det smäller på riktigt.

JLB spelar för dig när du vill.

Under tiden kan du leta efter missbildade ekorrar.

2007-12-11 @ 20:38:58
Postat av: Rickard

Nåja, behöver ju inte blir förbannad bara för att jag inte är springsteenälskare ju. Och återger vad andra sagt. Objektiv som få. du alltså. haha

2007-12-11 @ 22:56:30
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: jeppan

Jag blev inte förbannad. Jag bara markerade mitt revir. =)

2007-12-11 @ 23:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback