Liverpool borta från guldet

image33
Det kan tyckas lite väl tidigt, att redan nu dömma ut Liverpool som slutsegrare i Premier League. Men tittar man på matchen i dag mot Manchester United så syns det tydligt att Pool inte räcker till när det gäller. I Premier League då. I CL tar dom ju för sig på ett helt annat sätt.

Jag tror att en bidragande orsak i matchen i dag kan vara Liverpools rotationssystem. Jag gillar det annars men i en sån här match var Uniteds mer kontinuerligt spelande lag betydligt mer samspelt. United-spelarna verkade veta precis hur dom skulle lösa de flesta situationerna, och Liverpool-spelarna hade frustrerande svårt att komma till farliga avslut. Och unge Anderson var grym i Scholes frånvaro. En av planens giganter, helt klart.

Även tändningen och inställningen verkade bättre hos United. Hur förklarar man annars att ett anfallspar som Torres/Kuyt blir fullkomligt raderat? Gerrard har mycket boll men kom aldrig till avslut och på Riises fina inlägg fanns bara en stenhård Vidic eller en fumlig van der Sar, där den sistnämnde stod för Pools farligaste chanser.

Nu har Liverpool tagit totalt två poäng på sina tre "guldmatcher". Dessutom har alla dessa varit på hemmaplan. 1-1 mot Chelsea och Arsenal, och nu 0-1 mot United. Dessa tre lag ska man nu under våren möta på bortaplan. Och det är den främsta anledningen till att jag räknar bort Liverpool från att vinna Premier League 07/08. Alla fyra lagen tar allt som oftast full pott mot sämre motstånd, så det är när poängen ska delas de fyra emellan som det gäller.

Liverpool får nog än en gång sikta in sig på ett bra resultat i Champions League. Den fokuseringen verkade i o f s gälla redan förra helgen då man slarvigt torskade mot Reading. Onödigt kan man tycka, då det var ganska tydligt att sista grundspelsomgången i CL fanns i spelarnas huvuden. Å andra sidan körde dom över Marseille på Stade Velodrome. En framgång att glädjas åt för Liverpool-fansen, nu när Premier League-titeln glider dom ur händerna. Igen.



Dags för nästa stormatch nu. Arsenal-Chelsea. Jag både tror och hoppas att mina hjältar gör processen kort med oljeryssens lag. På förhand har vi haft en del flyt med att ha fått tillbaka Flamini, Fabregas och Hleb samtidigt som Drogba är borta i Chelsea. I mötet mot Liverpool på Anfield vill jag minnas att Torres var borta. Små detaljer som på ett eller annat sätt kan gynna/har gynnat Arsenal. Samtidigt inget att be om ursäkt för. Seger för oss i dag och vi återtar serieledningen från United.



... bild från aftonbladet.se.

Kommentarer
Postat av: Rickard

Idag är nog första gången på länge som jag får hålla med dig om Van der Sar. Idag var han fumlig och fjantig. Men han håller trots det nollan. Det är starkt av United. Orsak? Framför allt strålande spel av Ferdinand och helt normalt stort spel av Vidic. Evra kämpar som en tok och är livsfarlig framåt. Brown? Mja, jag vet inte. Kasta inkast kan han inte iaf. Vi hade inte mycket boll men kontrollerade ändå på ett sätt som jag inte trodde vi kunde. Jag är sjukt stolt idag. Det var en tät engelsk match där Anderson, Evra och Rooney sprang mest, där Torres, Gerrard och Hypiä var bäst i Liverpool. Där Kujt var usel, nästan lika dålig som Van der Sars första halvlek. Självklart borde Liverpool slängt in Babel och Crouch redan i halvtid men jag är rätt glad att de inte gjorde det.

Anfield har blivit som Uniteds hemmaplan ju. 6 segern på 7 år nu. En oavgjord. Kanske ska be om att få möte övriga lag där också. Just nu är jag toknöjd för jag fått jäkligt bra stream på Arsenal - Chelsea. Just precis när jag skriver det så gör Cech årets groda och 1-0 till Arse. Fint att gallas får göra det också. Gött skadeglad. Men va ful frisyr han har.

Postat av: jeppan

Rickard: Hade Cech varit en groda hade han nått den bollen. Ashley Cole mot William Gallas är världens bästa byte.

Det roliga är att Gallas tar alla tillfällen han kan att såga Sagnas frisyr (med all rätt ska sägas). På Arsenals hemsida sa Gallas i en intervju för ett tag sen att "Sagnas hår är helt enkelt oacceptabelt på den här nivån".

2007-12-16 @ 18:36:10
Postat av: Rickard

Haha, Han e skön Gallas. Ett riktigt svin verkar han vara också. Precis sån man ska vara när man spelar i Gunners. Se bara på Tony Adams och Lee Dixon in the past.

NU var ju visserligen Cashley ganska så jävla bra idag men borde såklart att ha rött när han tar tag i efterslängens mästare där på slutet.

Btw: Bandy vete fan om jag saknat, stå och frysa tårna av sig för att var 12 minut skrika "Där kan du sitta din jävla f****" eller liknande opolitisk ramsa. Detta samtidigt som Hammarby, Sandviken eller Västerås öser in mål bakom favvolagets keeper. Men, va fan. Kan väl bli annandagen iaf. Kan jag tro. Varför inte börja återkomsten med en riktig köldfrossa liksom.

2007-12-16 @ 19:11:59
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: jeppan

Fabregas är inte efterslängarnas mästare. Det är det ohotat Ruud som är. Men det kanske är svårt att minnas för en som håller på United. Ruud är tätt följd av Robben och andra äckliga holländare. Förstaplatsen när det gäller filmare delas av två målvakter.

Det var längesen sådana ramosor hördes. Annandan är given Rickard. Vi kan stå på neutral läktare, dricka glögg och skrika lite. Vore kul om du hann!

2007-12-16 @ 19:18:16
Postat av: Rickard

Så länge vi kör "Ifrån bastun hörs ett rop..." så kommer jag.

Och jag menade mer Premier leagues störste efterslängens mästare. Jag är väl medveten om att Ruud är den störste på detta. Det är därför han är så älskad på Theatre of Dreams. Som så många andra varit innan honom. Gary Pallister, Eric Cantona och Brian McClair var inte helt oskyldiga de heller. Det är så man vinner 9 ligatitlar på 15 år. Och snart 10 på 16.

Men du måste ju också hålla med om att han förtjänade att få sin hals klöst där.

2007-12-16 @ 19:30:16
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: jeppan

Nja. Men han förtjänade inte att få bli målskytt i alla fall efter såna missar. Märktes att han varit borta ett tag.

Jag tippade Utd som mästare i augusti men är inte lika säker. Arsenal utmanar än så länge mer än väntat. Matcherna lagen emellan blir avgörande.

2007-12-16 @ 21:02:30
Postat av: Andréas

Jag läste första stycket. Sedan gav jag upp. Seriöst, håll dig till bandy.

2007-12-17 @ 16:49:51
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Okej, om du omöjligt kan dömma ditt eget lag med öppna ögon så får du stå för det. Fakta är fortfarande att Liverpool på samtliga tre hemmamatcher mot de tre huvudkonkurrenterna ENDAST tagit 2 poäng. Nu ska man möta dessa lag på bortaplan vilket bevisligen är ännu svårare. Därför tror jag att Liverpool inte vinner guld. Det är absolut inga löjliga argument som du kan avfärda med "håll dig till bandy"-snack. Det är ditt svar som är oseriöst.

2007-12-17 @ 17:16:39
Postat av: Andréas

Ok. Kunde inte hålla mig. Jag har läst hela ditt inlägg.

Utan att ha kollat statistik så tror jag inte att det skiljer mycket huruvida många matcher respektive startspelare, i den här matchen mellan Liverpool och Man utd, gjort i år.
Därför håller jag inte med dig om att Liverpool förlorade på grund av ditt argument. Ganska väntat var det ett individuellt misstag som fällde avgörande i matchen. På en fast situation dessutom.

Första halvleken var jämn och båda lagen var bra. Andra halvlek pressade Liverpool tillbaka Man utd riktigt mycket. Också ganska väntat och logiskt eftersom Man utd gjorde ett psykologiskt viktigt mål strax innan halvlek.
Ferdinand och Vidic ledde sitt försvar på ett snyggt sätt. Och Hargreaves var helt okej på mitten även om han är klasser sämre än Gerrard.

Visst var Kuyt kass men det fanns spelare som var sämre. Jag har inte hört en enda kommentar om hur jävla dålig Ronaldo var. Ska inte han kliva fram i sådana här matcher? Eller räcker det att göra hundra överstegsfinter före han lägger bollen i mål mot Derby för att han ska vara superb?
Crouch borde kommit in tidigare. Dock inte Babel eftersom Kewell var grym (och snyggast på plan tillsammans med Torres) och Benitez väntade på att hans ork skulle ta slut. Han är matchotränad. Annars hade Babel kommit in tidigare mot Benayoun.

2007-12-17 @ 20:03:56
URL: http://wickan78.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback