Journalist med multipla personligheter - jag provade i alla fall

image23

Patrik Nilsson, skyttekung i Sandviken och landslaget, är världens just nu bästa bandyspelare. Han var med sina tre uppvisningsmål skillnaden mellan IFK Vänersborg och SAIK i går.



För första gången i mitt liv fick jag i går arbeta för två tidningar samtidigt. I radio pratar man ibland om tungvrickare, igår var det frågan om riktiga textvrickare.

Uppdraget var att se elitbandymatchen mellan IFK Vänersborg-Sandviken AIK, skriva 2500 tecken, en del faktajobb och sen skicka iväg texten i god tid innan deadline.

Problemet var att jag skulle göra det för två tidningar. Samtidigt.

TTELA ville i vanlig ordning ha en vinkel på Vänersborg, naturligtvis, och att jag skulle lista de tre bästa spelarna i IFK och få med faktan från matchen.

Krångligheten var att Gefle Dagblad ville ha en artikel med SAIK-vinkel, en betygsättning på en skala från 1-6(!) på varje spelare, en kort analys och fakta om matchen.

Halvvägs in i kvällens arbete blev det ordentligt konstigt. Jag fick helt enkelt låtsas vara en snubbe med sympatierna i Gästrikland som levt och frodats där hela mitt liv. Jag har ju fan ingen aning om vad det skrivs om i Gävle, hur man beter sig där och så vidare. Precis innan hade jag dessutom haft en vinkel på vänersborgarna vilket gjorde att omställningen blev ett totalt kaos.

Exempel) Att skriva mellanrubriken "IFK hade ledningen" fungerar alldeles utmärkt i TTELA. Men i GD måste den naturligtvis bli "Sandviken i underläge", eller något liknande. Just att vända och vrida på tankarna när det gällde sådana enkla detaljer var det kluriga. Tror det fungerade okej till slut - även om det är mycket möjligt att nån inbiten SAIK-supporter reagerar över artikeln i Dagbladet.

Alltså, två artiklar om exakt samma sak. Men med två helt olika vinklar. Psykologiskt sett faktiskt påfrestande. Därför är jag nöjd.

Frågan är om jag kan tänka mig att göra det igen. Det känns falskt mot läsarna. Men å andra sidan... om vänersborgarna bara visste...

TTELA-artikeln:
http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=167836
Gefle Dagblad-artikeln: http://www.gd.se/Article.jsp?article=119934



image24

Behållningen från kvällen var annars att få se Chris Härenstam, som satt precis intill med en glasvägg i mellan, i aktion. Han refererade matchen för SVT 24 och han hade verkligen, på riktigt, koll på precis allting. Själv hade jag svårt att se vem som slog en pass till en annan om det så skedde mitt framför pressläktaren, i alla fall så kvickt som Chris. Chris nivå och proffsighet är hög, och vägen till mina drömmars mål, att få kommentera matcher live i radio eller tv, känns plötsligt väldigt lång. Att folk stör sig på Chris är en helt annan sak, duktig är han.

Och han hejade på mig först. Själv sa jag "hallå hallå".

Hade svårt att somna på natten. Funderade på om "tjena" hade varit mer "chrisigt".



Detta kan mycket väl vara en comeback i bloggandet.



Avslutar med veckans inne- och utelista. Den är personlig och för min egen livsdokumentation. Inte på något sätt ett försök att vara lustig och underfundig.

INNE
1. The Boss (exakt en vecka kvar till Globen)
2. Min rygg håller på att bli bättre
3. Julmust

UTE
Andréas som ödslar energi på att kommentera deltagarna i Let´s Dance när han borde plugga Springsteen-texter

Kommentarer
Postat av: Andréas

Det gläder mig att du bloggar och jag hoppas att du börjar skriva oftare.

Bandy är inte min kopp. Men vad jag förstått så vann Sandviken över Vänersborg med 4-2. Och i den tidigare omgången besegrade Sandviken Gripen med
15-3. Alltså är Vänersborg väldigt mycket bättre än Gripen. Vi får väl hoppas att Tillberga och Sirius fortsätter sin kräftgång så att Gripen hänger kvar i landets högsta serie.

Chris är alltid påläst och intresserad av det han gör. Men jag stör mig på att han alltid är så fruktansvärt intresserad av just allt. Fast det kanske är gammal ilska som ligger kvar sedan han väckte mig under en tidig fotbollsmatch för några år sedan. Jag har aldrig hört någon skrika ett efternamn så högt som Chris gjorde när Brad Friedel räddade en straff för USA. "Frrrriiiiiiiiiideeeeeeeeeellll".
Så du der Chris som två personer eftersom du gav honom Hallå x 2?

The Boss ska bli grymt. Varför plugga på saker som man kan?
Jag kunde inte Let´s dance deltagarlista. Men nu kan jag den.

Postat av: jeppan

Vänersborg är bättre än Gripen just nu, hur mycket bättre får vi se när dom möts. Gripen spelade med reservlaget mot Saik som är mycket tuffare på Jernvallen än på bortais. Vbg imponerar hemma på Isstadion. Sen är det som du säger, Tillberga och Sirius är lagen som ska hamna efter. Därför är matchen mot Sirius på onsdag säsongens hittills viktiga match och en av de matcher som Gripen MÅSTE vinna. Ska bli spännande.

"Hallå hallå" kom som en reflex. Kändes mer kraftfullt. Blir nervös av att tänka på det, kändes som han var avståndstagande resten av kvällen.

2007-12-03 @ 20:10:44
Postat av: martini

Kul att din blogg lever igen. Än roligare - att när du väl skriver ett inlägg "hyllar" du dig själv.
Du som klagat på mitt samtal med Wålemark. Själv ligger du sömnlös om nätterna och funderar på om du gjort ett bra intryck på en "kollega" och smackar upp en stor bild på honom.

Trevligt att du gör comeback i bloggvärlden i alla fll.
Håll till godo, ikväll uppdateras martini.blogg.se. Trevlig läsning.

2007-12-04 @ 11:54:08
URL: http://martini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback