Jojo till mitt jojo-lag!

image40
I går gjorde Gripen klart med Jonas "Jojo" Pettersson - 400 mål på 164 matcher för Mjöndalen i norska Elitserien. Han var jagad av storklubbar i Sverige hela sommaren men väljer först nu, mitt under brinnande säsong, att gå till Gripen. Antar att det var rätt dyrt att få hit honom men det kvittar om han öser in mål, något Gripen varit dåliga på den här säsongen.

Jojo har vunnit fyra guld, spelat sju finaler och tagit hem skytteligan fem gånger sedan han kom till Norge 2001. Just nu pågår ett tufft matchande för Gripen och de andra elitserieklubbarna så hans ankomst är behövlig.

Sedan är frågan hur hög klass norska Elitserien egentligen håller, men statistiken är imponerande.

Kanske spelar han redan imorrn mot Villa borta.


Gripen tog i går i regn och rusk en otroligt viktig poäng hemma mot Tillberga tack vare Misja Pasjkin. "Pajjan" kvitterade på hörna med åtta minuter kvar av matchen. Pelle Fosshaug i Tillberga blev i vanlig ordning utvisad. Strax innan Misjas strut kvitterade Edsbyn mot Sirius och det som kunde blivit en mardröm blev till slut helt okej. Alla poäng är viktiga nu.

Foto: Drammen Tidning

Kommentarer
Postat av: Andréas

Dåligt att bara ta en poäng hemma mot Tillberga om du frågar mig.
Varför spelade dom 3 gånger 30 min?

Postat av: Andréas

Och Lasse K äger!

2007-12-29 @ 14:14:39
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: jeppan

Om det regnar och blåser så mycket som det gjorde igår är det vanligt att man spelar 3x30 minuter. Detta eftersom man måste ploga av vatten från isen oftare och göra den mer spelbar. Domaren tar beslutet tillsammans med tränarna. Nästa steg, vilket man borde gjort igår och egentligen i matchen mot Sirius också, hade varit att ställa in. Men bandyns säsong är så kort och vädret blir knappast bättre så det ska mycket till.

Gripen borde vunnit igår och var enligt rapporter det bättre laget. I slutminuten hade Johan Brodin ett skott i insidan av stolpen så Gripen var nån millimeter från segern. Samtidigt får man vara oerhört glad över poängen för det är oerhört svårt att göra mål mot slutet av halvlekarna då det är så mycket vatten på isen. Tillberga hade ett guldläge att vinna men Gripen kom tillbaka trots tidigare tappad ledning. Något man inte lyckades med senast i derbyt.

Det är kul att det går bra för Lasse. Mycket intressant att en IFK Göteborgare håller på en målskytt i Hammarby.

Och det är kul att du stundtals tycks intressera dig för hur det går för Gripen. Även om jag anar en viss ironi.

2007-12-29 @ 15:06:40
Postat av: Andréas

Jag håller inte på Lasse K. Jag tycker det är gott att det går bra för honom eftersom flygplanslaget behandlade honom dåligt.
Men tänk han, ryssen å Mayborn på topp. Med det gardet hade ni klarat er kvar.

2007-12-29 @ 17:42:52
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: martini

20 mål är Lasse K uppe i. Han är kungen.
Förstår inte hur man kan göra sig av med honom. Välja en ryss framför honom...

2007-12-29 @ 18:03:46
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Bra försök killar.

För Andréas försök tappade jag intresset när han kallar Gripen för flygplanslag. Kopplingen Blåvitt (IFK "ICA" Göteborg) och det gamla Konsum-märket är ungefär lika klumpigt.

Gripen var ett kvarter i Trollhättan som bandylaget startades i 1936 och har således inget med nåt flygplan att göra. Läs på lite som jag gör när det gäller fotboll - det är väl det minsta man kan begära.

Som sagt, kul att en IFK:are och en Helsingborgare tycker att det är kul att det går bra för en Hammarbyare.

martini: Kungen, om du syftar på skyttekung, är Patrik Nilsson. Sen är ditt sista uttalande på gränsen till rasistiskt. Typiskt när man kommer från en by utanför Landskrona.

2007-12-29 @ 22:22:58
Postat av: martini

Bra försök var det inte av Gripen att behålla målskytten Lasse K i alla fall.
Jag förstår att du är bitter över att Lasse K lämnade ditt kära kvarterslag...
En fråga varför är det kul att en ifkare och en helsingborgare tycker det är kul att det går bra för en hammarbyare? Är det något konstigt med det? Inte samma sport ju. Väldigt märkligt i så fall att du tycker det är kul när det går bra för ösk, elfsborg, mff, aik och alla andra lag du gillar.
Nej jag syftar på Hammarbys skyttekung Lasse K som öser in mål för Hammarby i stället för kvarterslaget.
Sen att du sammankopplar mig med rasism är väl inte så generöst gjort på en så offentlig plats som internet. Gör om gör rätt. Misja Pasjkin är väl ryss och det skäms han väl inte över? Tråkiga påhopp.
Läs på lite om din geografi...Syftar du på Helsingborg eller Höganäs som by ligger utanför Landskrona? Det är väl som att säga att du kommer från kärnan i Vänersborg, för att dra en parallell med avståndet Helsingborg - Landskrona.

Nej Jesper. Du dummar dig. Gör om, gör rätt!

2007-12-30 @ 00:39:15
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Okej, för din skull martini ska jag svara på det som är relevant.

Det var tråkigt att Lasse lämnade, har jag någonsin påstått något annat!? Varför han lämnade vet bara han själv och Gripen. Att skylla allt på Gripen skulle därför vara fel.

Inget konstigt alls med att du gillar hammarbyare! Absolut inte. Bara kul!

Olika sporter är det, ja. Stämmer. Men det är samma förening. Var väl det jag syftade på.

Bra att du inser att Misja har ett namn. Han kommer från Ryssland och är således ryss och det är inget konstigt med det. Men han har spelat landslagsbandy för Kazakstan och är minst lika mycket svensk. Så kan det va! =)

MEN. Synd att du generaliserade alla ryssar med en negativ ton bara, för de som inte visste att du syftade på Misja. Jag tänker givetvis på uttrycket "välja en ryss framför honom". Folk kanske började tänka om nån med nån annan nationalitet än ryss var bättre eller att det var pinsamt för Lasse K att dom valde "en ryss" framför honom. Lät som du skrev om nåt som du tyckte stod längst ner i hierarkin. Men nu har du ju förklarat att du bara var clumpsy. Så det är okej för mig. Du är förlåten.

Jag skrev att "det var på gränsen till rasistiskt", och det var min uppfattning. Om du såg en "sammankoppling" där ber jag självklart om ursäkt.

Jag syftade på Höganäs. Helsingborg är en stad. Läs på lite.

2007-12-30 @ 01:49:27
Postat av: Andréas

Kommer pojken från Ryssland så kan han omöjligt vara minst lika mycket svensk.

2007-12-30 @ 10:53:19
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Andréas: Beror på hur man ser det. Han och hans familj har bott i Sverige sen han var 8-9 år.

Jävligt obehagligt uttalande från dig. Även om du inte menade nåt illa.

2007-12-30 @ 11:09:02
Postat av: martini

Clumpsy? Ni valde ju en ryss framför Lasse K...Ni valde inte två eller tre ryssar. Ni valde en ryss framför Lasse K. DU har själv sagt att de inte gick att ha båda i föreningen. Då har ni ju valt en ryss framför honom...Easy.
Sen är Höganäs en stad som ligger betydligt längre ifrån Landskrona än vad Helsingborg gör så oavsett du syftade på så blir det fel.

2007-12-30 @ 13:58:59
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Men du skrev inte vilken ryss. Då kan "en ryss" vara vilken ryss som helst. Och dom är väl typ 300 miljoner. Men det är lugnt, jag förstår nu när du skrivit att det var Misja du menade.

2007-12-30 @ 14:21:23
Postat av: martini

Så du trodde jag menade en annan ryss än Misja Pasjkin? Då är du bra korkad...Visst skulle jag kunna menat Kurochkin eller vad han nu heter er andra ryss, men så många andra kan man inte välja på eller?
Men i sammanhanget trodde jag du skulle förstå... Dumt av mig att ta det för givet när jag pratar med en bandymänniska som dig?
Sen bor det väl bara runt 150 miljoner i Ryssland?

2007-12-30 @ 19:27:29
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Och samtidigt som Gripen förlorar mot ännu en stor rival Villa/Lidköping med 12-2 så gör Lasse K tre mål på självaste Sandviken.

Helt sjukt hur ni kunde göra er av med honom.

2007-12-30 @ 23:09:15
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: Andréas

Och Sirius och Tillberga vann. Och Gripens fans gick hem mitt i andra halvlek. Och endast lagets bästa spelare, lille Mayborn, tackade de tillresta trollhätteborna efter matchen. Herregud. Måste varit en jobbig dag i går.

2007-12-31 @ 11:44:29
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Nej, då. Jag jobbade på matchen så jag var neutral och njöt av världens bästa bandyspelare just nu - Johan Andersson. Makalöst var det!

Inom mig grät jag dock nån tår. Men som Villa spelade igår så spelar det ingen roll även om jag hoppas att Gripen står upp lite bättre i nästa match.

De andra resultaten gick verkligen inte Gripens väg. Jävla vänersborgare som la sig mot Sirius för att Gripen ska åka ur. Så måste det varit. ; )

2007-12-31 @ 21:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback