Den nya svenska humoreliten?

Hipp Hipp, Glans och Bathra, Lorrygänget, Hey Baberiba-gänget, Killinggänget och Parlamentet-veteraner som Henrik Hjelt, Babben, Sissela Kyle och Micke Tornving. Man börjar tröttna lite.

Robert Gustavsson var sen början av 90-talet kungen av svensk humor. Under början av 00-talet har Johan Glans allt mer axlat den manteln. Det har handlat om att kunna balansera sånt som går hem i stugorna med rent sjuka grejer som ungdomarna kan skratta åt.

Det har fungerat länge och under perioder har jag älskat dem båda. Jag har, kort och gott, skrattat så tårarna runnit.

Magnus Betnér har länge spåtts bli en del av "den nya svenska humoreliten", den lite råare versionen av Killinggänget. Jag har gillat mycket av det han gjort, men ofta handlar det bara om att snacka skit om andra människor, håna dom och använda lite könsord. Sen blir det liksom inte så mycket mer.

Johan Glans har varit min största favorit rätt länge nu, men även han överraskar inte längre. Samma skämt återanvänds på hans stand up-shower, minspelet är detsamma och även om det fortfarande är väldigt roligt kommer gäspningarna allt tätare.

Därför känns det så skönt med lite nytt blod. Björn Gustafsson är en ung göteborgare som haft ett fantastiskt snabbt genombrott i tv-rutan. Hans humor riktar sig i första hand mot ungdomar, och fångar på det sättet även upp många "tonårsföräldrar".

Han är också den som fått Parlamentet att vakna till liv lite igen. De äldre, mer erfarna, och kanske till och med lite mätta komikerna skärper till sig i den unges närvaro. Det är nästan med en genant uppsyn de ser den unge påläggskalven dra ner mest skrattsalvor vecka efter vecka.

Björn Gustafsson kan mycket väl bli en ny Robert Gustavsson. Björns ansiktsuttryck med ett riktigt babyface som grund är charmerande och hysteriskt roligt på samma gång.

Svensk humor har en lång väg att gå och ligger långt i från genialiska skapelser som brittiska The Office och animerade Family Guy, men den nya svenska komikergenerationen kan mycket väl ha startat sitt intågande i det svenska folkhemmet.

Och just nu får det intågandet gärna ledas av Björn Gustafsson.

Kommentarer
Postat av: Rickard

Är ju själv barnsligt förtjust i Shyffert och stoltserar med biljetter till "the 90's" i April. det ser jag framemot mycket. Enligt mig är ju också Fredrik Lindström en komiker och kanske den allra bästa. Men Jag håller klart med dig om Björn. det jag sett har vart på Youtube-klipp där han kör mycket bratsprylar och det är ju alltid kul.

Babben? verkligen, har hon nånsin varit kul? Har vi inte alla hört eller tänkt det där kasslerskämtet alldeles för många gånger...

Postat av: Jacob

"Samma skämt återanvänds på hans stand up-shower"

Som om det skulle vara unikt för Johan Glans...?

2007-12-17 @ 21:41:39
Postat av: jeppan

Rickard: Fredrik Lindström är otroligt rolig, framför allt oerhört intelligent, men för mig hamnar han i ett annat fack. Han är i en klass för sig helt enkelt.

Och du, jag har gillat Babben fram tills hon fick en egen talk show.

Jacob: Har jag påstått att det är unikt? Seinfeld kör/körde aldrig samma skämt två gånger och det är så en komiker borde jobba. I Sverige tycker jag man kan begära att dom i alla fall använder ett nytt manus varje turné. Glans har kört sin Darth Vader-imitation i tio år nu. Men andemeningen är att han kör samma typer av skämt, samma uttryck osv, där finns ingen variation och därför har jag tröttnat. Den enda karaktären han gör som är lite annorlunda är när han är jetset med Bathra och dom bråkar hela tiden. Då närmar vi oss Schyffert-klass. Vilket för oss tillbaka till...

Rickard: Det bästa Schyffert gjort är Dokument: Humor. Den bredden han visade upp där var imponerande. Så det är klart att det inte bara handlar om vulgära skämt när han är igång.

Jag gillar verkligen alla ovanstående, men det är skönt med ett nytt ansikte helt enkelt. I det här fallet Björn Gustafsson.

2007-12-18 @ 10:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback