Årets viktigaste derby.

image37
Mitt i nuvarande England byggde vikingar för tusen år sedan upp en liten by. Vikingarna kom att kalla den för Deoraby, som senare blev Derby. Den tolfte hertigen av Derby hette Edward Stanley (1752-1834). När han var 28 bast instiftade han en hästkapplöpning som gick ut på att ta reda på vilken som var den snabbaste treåriga hästen i landet - en tävling som kom att kallas the Derby. The Derby pågår än i dag och går av stapeln första onsdagen i juni varje år på Epsom Downs i Surrey.

Men den här galopptävlingen är inte årets viktigaste derby. Inte alls.

Det var ju nämligen så att uttrycket "derby" med åren spred sig inom andra idrotter - framför allt lagidrotter. Och av någon outgrundlig anledning kom ordet derby att i hästars fall stå för vilken som är bäst i landet, men i människors fall för vilka som är bäst lokalt.

I går, till exempel, var the North London Derby på Emirates Stadium. En hatfylld match mellan Arsenal och Tottenham Hotspurs. Eller... hatfylld och hatfylld... för publiken är det säkert mycket känslor, men för spelarna på planen? Nja... Ni vet nog själva ungefär exakt hur många som verkligen är från norra London i dagens upplagor av de båda lagen. Arsenal vann i alla fall till min stora glädje efter att ha varit riktigt illa ute. Årets viktigaste derby? Knappast.

Ett derby vi svenskar förr älskade att följa var Glasgow Rangers-Celtic, protestantism mot katolicism och en jävla massa känslor. Sen drog Henke Larsson till Barcelona och så brydde vi oss (TV 4) inte så mycket mer.

I dag spelades det heta Milano-derbyt mellan Inter-Milan. Zlatan var med i Inter men var blek. Kaka var om möjligt blekare. Men världsmästarna (sedan några dagar tillbaka) och världens bästa spelare (sedan några dagar tillbaka) förlorade mot grannlaget i den inhemska ligan och den gamla klyschan "i ett derby kan allt hända" fick mer vatten på sin kvarn. Årets viktigaste derby? Nja, inte för mig.

Sen nu på kvällen, för bara en stund sedan, avslutades matchen mellan Barcelona-Real Madrid. Den är inget derby, men man talar ofta om den matchen i samma andetag. Barcelona ligger i Katalonien som vill bli självständigt ("Barcelona is Catalonia, Not Spain!") och hatet mot Francos gamla storlag Real Madrid är störst av allt. Något som är ömsesidigt. Vem minns inte grishuvudet som kastades mot Figo när allt han skulle göra var att slå en hörna? Eller ja, han hade ju lämnat Barcelona för Real Madrid, i deras ögon det största sveket man kan göra. Värt ett grishuvud? Helt klart. Årets viktigaste match? För rapparen och Dalaberg-profilen Skoob, ja. För mig, nej nej nej...

image38
Årets viktigaste derby spelas på annandagen. Det spelas mellan IFK Vänersborg-Gripen. Och jag är redan nu, denna uppesittarkväll, otroligt nervös.

Historien mellan städerna Trollhättan och Vänersborg - geografiskt skiljer det knappt en mil mellan grannarna - är ungefär så här: Trollhättan var en riktig arbetarstad. Vänersborg välutbildade akademiker med en tydlig borgarstämpel. Sen vann Trollhättan kampen om högskolan, sjukhuset och köpcentrat, men det bästa bandylaget - det stannade i Vänersborg. Bandylaget är det enda Vänersborgarna har kvar. Men vi Trollhättebor vill självklart ta den glädjen ifrån dem också. Om ni undrar varför Vänersborgare har så stora öron så undrar Vänersborgarna samma sak om Trollhätteborna. Hatkärleken är ömsesidig och annandagsderbyt precis den styrkemätning som behövs.

Den 3 februari 1980 vann Gripen senast mot IFK på Isstadion i Vänersborg (1-5). Då var det fortfarande ett år, en månad och femton dagar kvar till att jag skulle födas. Året efter vann Gripen hemma på Slättbergsbanan med 3-0 och 1984 vann Gripen senast mot IFK Vänersborg på hemmaplan (3-2). Strax efter gick IFK Vänersborg upp i allsvenskan men Gripen stannade i division 2 (som näst högsta serien hette då) och det skulle dröja innan lagen möttes i seriesammanhang igen.

Nämligen bestämt ända till 2001. Från det första derbyt, annandagen i Vänersborg 2001, och med det inräknat, har det varit sju derbyn mellan Gripen och IFK Vänersborg i högsta serien.

Gripen har förlorat alla sju. 2004 var en poäng nära. Ställningen var 2-3 hemma på Slättbergsbanan. Av matchtiden var det bara ett par minuter kvar. Daniel Skarps (numera i Edsbyn) la bollen på straffpunkten. Och sköt sen mitt i magen på Vänersborgs målvakt. Matchen blåstes därefter av. Smärtan. Den smärtan.

Om ett par dagar är det dags igen. IFK Vänersborg-Gripen. Chansen för en gulsvart seger har aldrig varit större.

Årets viktigaste derby? Absolut. För mig.

Kommentarer
Postat av: Andréas

Fasiken vilket imponerande tifo Barca hade innan matchen idag.
Henry borde fått speltid. Dock riktigt kul att Dos Santos och Bojan fick spela.

Postat av: martini

Stor vinst för galacticos idag. 1-0 var i underkant. De borde förvaltat flertalet av kontringarna i andra halvlek. Det klassiska barca-tifot är snyggt, men börjar tröttna lite på det. Klubben som går in och betalar för hela kalaset dessutom. Men mäktig stämning när hemmapubliken sjunger med i barca-refrängen.
Robinho borde få spela 90 min.
Bojan borde kommit in tidigare. Han kan bli något stort.

2007-12-24 @ 00:25:45
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

Barcas tifo gav rysningar. Sen kom Ruud in i bilden och då mådde jag bara illa. Skönt att inte Inzaghis filmning (som annars ledde till en av de snyggaste frisparkar jag sett av Pirlo) gav Milan segern.

Andréas: Seriöst, vad fan gjorde Dos Santos på plan över huvud taget? Ville inte Barca vinna? Varför satte Frankie inte in Bojan som fått betydligt mer speltid i startelvan? Annars var det som vanligt numera Iniestas show. Och Ronaldinho glimrade till stundtals, det var kul att se.

martini: Varför länkar du till en sida som knappt finns?

2007-12-24 @ 01:02:30
Postat av: martini

Jesper: Jag vet du vill hylla dig själv och gärna skriva hur duktig du varit som uppdaterat din blogg. Men om du nu skriver och kommenterar om olika matcher borde du väl ha lite koll. Bojan spelade visst och Ronaldinho var inte vän med bollen. Sen att det var Iniestas show fick du väl från kommentatorerna... Skriv om din bandy i stället. Det kan du i alla fall.
Så jag tar vara på din fråga och frågar mig själv: Varför länkar jag till din blogg på min sida?

2007-12-24 @ 01:55:50
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Jag vet att Bojan spelade. Vad jag menade är att han kom in försent. Ronaldinho glimrade till stundtals skrev jag. Det är ju annars allmänt kännt att han inte är i nån storform - du kanske inte kände till det? Jag skrev därför att jag tyckte det var kul att stundtals se tendenser. Iniesta har varit helt fantastisk de senaste månaderna, det fick jag knappast från kommentatorerna. Det är möjligt att de använde det uttrycket med show men det var inget jag tänkte på. Synd att man ska behöva översätta för dig.

Du får gärna ta bort länken från din sida då det nog ganska säkert gör varken från eller till på din "interaktiva" sida - i synnerhet inte vad gäller besökarantal på min.

Jag vet att jag är duktig på att uppdatera min blogg. 13 inlägg under december. Det är tolv fler än dig. God Jul!

2007-12-24 @ 03:01:26
Postat av: martini

Jesper: Märkligt att du då skriver "Varför satte Frankie inte in Bojan som fått betydligt mer speltid i startelvan?". Ser inga antydningar till att du syftar på att Bojan blev inbytt för sent?
Synd att man ska behöva översätta dig. Du kanske ska hålla dig till det lite mer "pratiga" en radioblogg kanske?
Sen får jag gratulera till 13 inlägg under bara december månad. Det är fler texter än vad du skrivit på Ljungskile Nyheter under en hel termin.

GOD JUL

2007-12-24 @ 11:11:01
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Haha! Okej, du vinner. Men bara för att det är jul! Vi hörs imorrn kväll när vi är onyktra. God jul kompis!

2007-12-24 @ 13:11:48
Postat av: Nils

Samtliga Barcas tifon är sponsrade av klubben och därmed skit. Längesen jag var inne här och tittade, Jesper. Det var ju ganska dött ett tag. Kul att läsa att ni fortfarande är lika gulliga mot varandra! Gott nytt år i förskott!

2007-12-30 @ 21:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback