Årets fotbollslag 2007

Andréas tog ut Årets Lag, Martin klargjorde att han snart tänker göra samma sak och jag, jag måste ju givetvis göra detsamma. Då jag älskar mittbackar mer än offensiva ytterbackar ställde jag upp mitt lag i en 3-4-3-uppställning med ett diamantmittfält. Backlinjen innehåller ändå så bra backar. Närmast att komma med i laget var annars Sergio Ramos som jag under året sett både i landslaget (tack vare att Spanien spelade i Sveriges grupp) och en hel del i Real Madrid (Tv4+ = fantaststico). Hans rusher under året från sin ytterbacksposition har varit helt makalösa. Ändå räcker det inte för att kvala in i Årets Lag 2007. Jag betonar gärna LAG före enskilda spelare och därför ser det ut som det gör. Tror inte att det hade sett speciellt annorlunda ut annars.

För att höja kvalitén på listan har jag letat upp ett passande YouTube-klipp för varje spelare. Länkar bifogas under varje motivering.



Målvakt:
Gianluigi Buffon
- för evigt trogen sitt Juventus var han en av de som stannade när laget åkte ner i serie B. Han var också en stor orsak till att de tog steget tillbaka upp i serie A i våras. Väl där väntade sig inte folk att Juventus skulle vara med och störa de stora. Men nykomlingen hade en stark defensiv och har man det kan man komma långt i Italien. Defensiven styrs för övrigt helt av Buffon som blandar sin pådrivande stil med fantastiska reflexräddningar. Buffon är världens bästa fotbollsmålvakt och han firar sina räddningar som när en annan gör mål. Så mycket hjärta räcker längst.
http://www.youtube.com/watch?v=63eJu6bpXis

Backar:
Fabio Cannavaro
- förra året utsågs han till världens bästa fotbollsspelare, i våras tog han Real Madrid till deras första La Liga-seger på länge och strax innan jul kom han trea på samma lista som han kom överst på i fjol. Han är den starka länken och i hans närvaro har Pepe vuxit oerhört. Mittbacksparet var magiskt bra häromdagen i El Clasico. Real är bättre än på länge och jag tror Fabio är den största bidragande orsaken. Självklart tar han en plats i årets lag 2007.
http://www.youtube.com/watch?v=hNVnuNuCHKQ

Rio Ferdinand
- en av världens mest spelskickliga backar tillsammans med Nesta. Men jag väljer Rio före italienaren då engelsmannens säsong hittills varit något utöver det vanliga. Och räknar vi in våren var han ju en stor anledning till PL-vinsten. Tillsammans med Vidic utgör dom ett stenhårt backpar. Framför allt spelar han alltid med en jävla inställning. Något nästa klipp från i mars visar.
http://www.youtube.com/watch?v=ub842qIfVZQ

Kolo Toure
- i ett lag som Arsenal med så många små och tekniska lirare på mittfältet måste ju någonting väga upp. Mannen heter Kolo Toure och är i mina ögon en Lilian Thuram årgång -98. Kolo är stenhård och har kanske världens bästa timing när det kommer till glidtacklingar. Dessutom är det oerhört roligt när han följer med upp i anfallen. Han har ju som bekant en jävla hästspark till högerfot. Kombinationen snabb och bra i luften gör honom till en av världens mest kompletta backar. Han är tillsammans med den pånyttfödde Gallas och Fabregas anledningen till att Arsenal just nu ligger tvåa i PL.
http://www.youtube.com/watch?v=jNfbwJp8iJc

Defensiv Innermittfältare:
Steven Gerrard
- att Liverpool tog sig till CL-final en gång till är helt sjukt. Gerrard har samma roll i 'pool som Buffon har i Juve och är ohotad kung på the Kop. Han är en ledare, en fantastisk passningsspelare och har ett skott som inte är av denna värld. Han kan skicka iväg det där skottet hur som helst, oavsett om bollen har studsat upp i midjehöjd två millimeter från kroppen, det säger ändå pang! Jag kommer nog aldrig sluta att imponeras av Gerrard. Nu har han dessutom fått en kille som tar löpningarna Gerrard vill mata sina svävande bollar mot. Och sen tar han alltid ett oerhört defensivt ansvar. Därför får han denna position i laget.
http://www.youtube.com/watch?v=V_w4YfsCLW0

Högeryttermittfältare:
Ricardo Kaká
- världens bäste enligt så många att jag faller för grupptrycket. Själv har jag sett lite av honom och de gånger jag sett honom så har han inte varit briljant mer än vid enstaka tillfällen. Men han var självklart en stor orsak till att Milan vann CL (på egen hand besegrade han Man Utd:s försvar) och också blev världsmästare för klubblag. Han har fantastiska spelare omkring sig (herregud, Pirlo!) men lyckas ändå sticka ut som snäppet vassare. Kaká blev världens bästa fotbollsspelare 2007, och även om en annan är det i mina ögon så måste han ju vara med i årets lag.
http://www.youtube.com/watch?v=eofY8pkDfUw

Offensiv innermittfältare:
Cesc Fabregas
- teknik utan att göra trettio överstegsfinter. Världens känsligaste passningar. One-touch-fotbollen personifierad. Hela hans högerfot är en klitoriskänslig bredsida. Fabregas ÄR Arsenal den här säsongen och även om han just nu inte är lika het som innan skadan så var han under ett par månader världens formstarkaste mittfältare. När Henry försvann har den unge mannen fått mer ansvar, han har gillat det och han har levererat. Arsenal är just nu tvåa efter Manchester United och det är bra gjort även om det inte är oväntat.
http://www.youtube.com/watch?v=q-owtInfqTs&NR=1 

Vänsteryttermittfältare:
Cristiano Ronaldo
- i mina ögon världens bäste. För exakt ett år sedan inleddes vad som skulle bli en makalös vår. Cronaldo dominerade TOTALT och gjorde som han ville. Det var precis som att allt runt omkring honom gick i slow-motion samtidigt som han själv hade speed-knappen ständigt intryckt. När han sätter fart ser han ut som en bandyspelare i full fart med en boll som aldrig lämnar bladt på klubban, att göra det som fotbollsspelare är helt enkelt otroligt. Cristiano har varit fantastisk i höst men är ändå inte nära att vara så fullkomlig som han var januari-mars i år. Jag hoppas att han når en ny nyårsexplosion i år för även om jag håller på Arsenal så är en Cristiano Ronaldo i toppform det absolut bästa som finns att titta på sedan ZZ la av.
http://www.youtube.com/watch?v=0yzVEBucu_U

Anfallare:
Lionel Messi
- en till som kandiderade till att vara världens bäste 2007. Att han kopierade två av Maradonas mål under 2007 gör annars bara det att han är med i årets lag. När Ronaldinho sett sina bästa dagar har Messi blommat ut totalt. Han är motorn i Barca nu och oerhört betydelsefull. Han kan avgöra en match på egen hand när han vill. Messi har ett fantastiskt spelsinne och att få se honom i det här laget med de här spelarna runt omkring sig skulle vara helt sagolikt. Framtiden är Messi.
http://www.youtube.com/watch?v=tg9wmcOUXRw

Zlatan Ibrahimovic
- Zlatan tog sig ur det tunga och klumpiga under 2006 för att under 2007 explodera över allt utom i landslaget. Det spelar mindre roll då han blivit en ledare och kanske den viktigaste kuggen i Italiens bästa lag (Milan får ursäkta men i Serie A är dom inte nummer 1). Ibra spelar mycket mer harmoniskt och moget, han provoceras inte lika lätt som förr, han fortsätter slå sina majestätiska assists men gör nu också en jäkla massa mål. I det här världslaget för 2007 ska han ta emot och lägga ut bollarna på kanten, sticka i mitten, och sedan trycka in bollarna med sin kraft. Zlatan är kung och jag hoppas han fortsätter visa det under 2008.
http://www.youtube.com/watch?v=ilFHlK-epR4

Didier Drogba
- och om inte Zlatan sätter bollarna lär Elfenbenskustens finest göra det. Drogbas vårsäsong var magisk och han gjorde mål på allt, innanför eller utanför straffområdet spelade ingen roll. Förutom lite skadeproblem så har han dominerat och när han är borta från Chelsea så märks det. Drogba är världens farligaste och giftigaste forward och om hans kommande vår blir lika bra som den förra så kan det blåa London-laget kanske bli att räkna med i slutändan i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=XGGV0CDCqaU

Kommentarer
Postat av: Andréas

Okej. Here we go.
Minus för att du tagit delar av mina motiveringar.
Plus för att du länkat Youtube-klipp.

Visst är Buffon en av de bästa målvakterna i världen. Men eftersom han har huserat i serie B under delar av 2007 och att Palermos Alberto Fontana varit bäst i serie A under hösten så känns det inte helt rätt att utse Buffon till nummer ett i världen.

Vidare har du tre bra mittbackar. Jag värderar dock Vidic högre än Ferdinand.

Mittfältet är också bra. Men jag tycker inte att Gerrard ska platsa i världens bästa lag 2007. Visst var han väldigt delaktig i Liverpools imponerande CL-äventyr. Men Gerrards Liverpool kom trea i ligan. Och hans England kvalificerade sig inte till kommande EM-slutspel.
Därför tycker jag att det finns andra mittfältare som slår ut Gerrards år.

Sedan känns det som att du har med Kaka bara för att du måste. Det är inte kärlek i den uttagningen och det är inte likt dig.
Ronaldo och Kaka borde byta plats på mittfältet va?

Att du har tagit ut Zlatan i årets lag 2007 är patetiskt.
Messi och Drogba har båda varit väldigt bra. Drogba blev ju utsedd till Afrikas bästa spelare 2007. Det borde du definitivt fått med i din motivering.

Postat av: jeppan

För att ta det underifrån och upp.

Drogbas motivering är inte väl genomförd. Jag hade bråttom iväg och hade suttit så länge att jag ville lägga upp det innan jag drog. Jag la ner väldigt lite tid på hans motivering men jag tycker ändå den håller.

Att först klaga på att jag inte tagit ut med hjärtat (Kaká - som jag kollat upp en hel del efter att han blivit årets spelare, bland annat vad gäller hans CL-raid som du imponerats av = jag kollade upp samtliga CL-matcher på YouTube och uefa.com och lät mig övertygas, jag kan ändra uppfattning om jag blivit motbevisad och det blev jag nu, det samma gäller Torres) och sen kalla mig patetisk för att jag tagit ut Zlatan (som gjort ett otroligt 2007, och inte bara i mina ögon) gör att du som vanligt lagt lite tid på att i dina kommentarer provocera utan att tänka på varför. Du var liksom bara tvungen, känns det som.

Jag vet redan att du tycker att andra mittfältare slår ut Gerrard: jag har sett ditt lag. Men jag står för den uttagningen då jag behövde en tuff och hård pådrivare på mitten tillsammans med dom små offensiva yttrarna som ändå hänger med i passningsspelet - och sen är det verkligen HELT OTROLIGT att Liverpool tog sig till en ny CL-final med den truppen. Såna bedrifter gör man bara med rätt inställning och en härförare - en roll som Stevie gärna tar.

Ronaldo och Kaká vad gäller deras kanter var slarvigt, där har du rätt. Jag tänkte upp och ner.

Vidic var kanske bättre än Rio i våras, men den här säsongen är det Rio som dominerat i backlinjen. I alla fall de matcher jag sett. Jag kan erkänna att det stod mellan dom båda och att jag på papperet har Vidic namn överstruket i sista stund. Men jag ville ha en spelande mittback i mitt LAG och styrkan och huvudspelet får i stället Kolo Toure stå för. Därför gjorde jag det valet.

Buffon är ju delvis med för att han symboliserat hela Juventus comeback på det sportsliga planet. Han är inte bara målvakt, utan hjärta, själ och pådrivare. Det är han som styr den annars rätt mediokra backlinjen till att nå stordåd. Så har jag uppfattat det och därför tycker jag så.

Jag läste dina motiveringar för flera dagar sedan. Om dom fanns med i mitt undermedvetna kan jag faktiskt inte svara på. Det jag skrivit kommer från matcher jag sett med spelarna, uefa.com, svenska fans-sidor, media och lagens forum. Om vi nu tycker samma om nån spelare, till exempel att Cannavaro låg bakom Real Madrids uppryckning i backlinjen som grundade guldet i våras, så är vi nog inte ensamma om det.

Men jag ska kolla efter vad du kan tänkas syfta på och se om det är så som du påstår. Det är inget som är gjort med min mening.

Tack för ditt svar som för det mesta var seriösa svar (även om du som sagt alltid någonstans faller in i dina provokationer utan täckning).

Tack för plusset när det gäller YouTube-klippen.

2007-12-27 @ 23:23:23
Postat av: jeppan

Jepp, motiveringen på Messi (att det handlar om Maradona-kopiorna) och Kaká (hans behandling av Man Utd) kan jag förstå att du retar dig på. Men det var verkligen inte medvetet.

Vad gäller Messi var det verkligen det första jag kom att tänka på och så hade det varit oavsett om jag läst dina motiveringar för några dagar sen eller inte.

Vad gäller Kaká så var det när jag läste om hans roll i CL som jag fastnade för insatserna mot Utd. Framför allt målet där han gör bort tre av världens bästa backar.

Än en gång, inget medvetet från min sida.

2007-12-27 @ 23:38:02
Postat av: Andréas

Jag retar mig inte på att du kopierat delar av mina motiveringar. Absolut inte. Det tar jag som en komplimang.

Jag tycker verkligen att det är löjligt av dig att ha med Zlatan. Förra säsongen vann Totti BÅDE skytteligan, 26!!! mål, OCH assistligan, 11 ass, i serie A.
Den här säsongen har Totti och Zlatan gjort nio mål var. Då har Totti vart skadad i två månader!

Motiveringen på Drogba håller. Men jag påpekade bara att du glömde ta med det viktigaste.

Är det verkligen HELT OTROLIGT av Liverpool att gå till CL-final. Dom var ju där två år tidigare. Därför ingen jätteförvåning att laget är bra i cupspel.

Jag fasthåller även att Buffon inte borde vara med i årets lag. Mycket därför att han spelade i serie B under våren.

Jag tycker allt att ditt lag är hyfsat. Lite många Premier League-spelare bara.

2007-12-28 @ 00:17:23
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: martini

Hmm dags att syna ditt lag... Buffon känns inte som den bästa målvakten under året. Han har varit bra i Serie B, men knappast kuggen till att juve gick upp igen. Sen rent konkret finns det bättre målvakter. sen lite skeptisk till din uppställning 3-4-3... Ställer upp med tre anfallare som inte är mycket för defensiven + att hela ditt mittfält består av offensiva spelare. Då står ditt LAG med tre mittbackar som försvar. Där du dessutom motvierar Toure med bland annat hans offensiva sidor. Om du satt ihop detta som ett fungerande LAG tycker jag inte det är bra faktiskt.
I anfallet tycker jag bara Messi förtjänar en plats i världslaget.. Att du dessutom placerar världens bästa spelare på en kant då känns det som om du har med honom bara för att han ska vara med någonstans...

2007-12-28 @ 00:50:48
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Kul att du dyker upp här igen!

Det är ett offensivt fungerande lag där Gerrard får ta mycket defensivt ansvar vilket han många gånger visat att han kan.

Mittbackarna är världens tre bästa så det räcker.

Buffon var helt klart en av de viktigaste kuggarna till att Juve gick upp men framför allt att dom ligger så högt i Serie A med det lag/försvar dom har. Utan Trezeguet hade man kanske inte gjort lika mycket mål men Nedveds och Del Pieros kurvor pekar neråt och utan Buffon hade man släppt in betydligt fler mål. Som sagt, han är mer än en målvakt, han styr ett helt försvar. För mig räcker sånt långt.

MEN MARTIN, Cristiano Ronaldo spelar ju på en kant och har alltid gjort det. Du glömmer väl inte att det är han som är världens bäste i mina ögon? Kaká, om du syftade på honom, klarar sig bättre på en kant än Fabregas, det är jag helt övertygad om. Sen får gärna Kaká gå in i banan så mycket han vill. Mitt lag vill ju att motståndarna ska anfalla på kanterna för på inläggen dom kommer slå då kommer allt som finns vara Toures eller Rios huvuden.

Okej, så Drogba platsar inte i ditt lag heller? Jag kan inte säga annat mer än att jag under året inte sett en farligare och mer komplett anfallare under den tid han varit tillgänglig för spel. Och jag vet att du placerade honom som fyra på världens bästa anfallare-listan i februari så helt sopig tycker du nog inte att han är.

2007-12-28 @ 11:54:35
Postat av: jeppan

Andréas: I mina ögon är Zlatan bättre än Totti under 2007. För dig är det tvärtom. Jag accepterar det. Du?

Jag skrev att det var otroligt att Liverpool lyckades EN GÅNG TILL. Gerrard hade stor roll i det och jag gillar vad han gjort under 2007 mer än vad jag gillar det Sergio Ramos gjort. Enkelt.

Flest PL-spelare har jag eftersom de bästa spelarna finns där i mina ögon. Under året har jag sett matcher från engelska, italienska, spanska, franska, holländska, svenska och skottska ligan samt europacuperna och en hel del landskamper. Av dessa har de flesta matcherna varit från PL, det råder det inga tvivel om, och det kan säkerligen spela stor roll för min laguttagning. Min uppfattning är dock att Premier League är den bästa ligan eftersom de bästa spelarna finns där. Det är jag inte direkt ensam om att tycka.

2007-12-28 @ 13:16:17
Postat av: Andréas

Varför tog du bort mina synpunkter?
Jag ser ingen anledning till att radera mina åsikter eftersom jag håller mig till ämnet.

Du har även tagit bort ett av dina försvarstal.
Där undrade du vad Totti har vunnit.
Vidare skrev du att du tagit med Zlatan för att du gillar honom mer än Totti.
Och att det är HELT OTROLIGT att Liverpool gick till final i CL eftersom dom aldrig är i närheten av att vinna ligan.

Här kommer lite av det jag skrev:
Vad Totti vinner? Guldskon, skytteligan, passningsligan och italienska cupen.
Du kanske menar att Totti inte vann ligan?
Det blir också konstigt eftersom ditt lag består av fyra spelare som vann ligan 2007. Eller fem, förlåt jag glömde att Buffon vann serie B.
Och du har ju med Gerrard som "aldrig är i närheten av att vinna ligan".

"Jag gillar Zlatan, du Totti".
Jag tar ut dom som jag tycker varit bäst. Inte dom jag gillar mest. Då hade Gerrard varit med.
Och det är skillnad på att spela cupspel och ligaspel.
Liverpool har bevisat både i CL och i UEFA under en längre period att dom är ett giftigt cuplag. Vann ju UEFA-cupen 2001 tex.

Att dom bästa spelarna huserar i England är kanske relativt? Om man tittar på CL de senaste åren så stämmer det inte.
Något som däremot stämmer är att du tittar klart mest på engelsk fotboll. Förutom om Zlatan möter Milan eller om det vankas el classico.

2007-12-28 @ 15:56:28
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: jeppan

Varför jag tog bort dina synpunkter? Läs vidare.

I inlägget ovan ditt har du svar på dina seriösa kommentarer varav jag valt att undvika kommentera dina provokationer vilket jag gjorde i de tre inläggen jag själv skrivit som jag efter ett tag raderade, då även jag gick för långt.

Du har visat att du har svårt för att komma med seriösa kommentarer utan att provocera och påstå saker som du inte har en aning om. Det är synd för dina första inlägg var seriösa.

2007-12-28 @ 16:18:23
Postat av: Andréas

Jag anser att min seriositet håller hög nivå.
Jag tycker inte att vissa av dina åsikter och motiveringar håller.
Därför håller jag ämnet vid liv.
Det gynnar oss alla i det långa loppet.
Du har blivit bättre än vad du var när utbildningen började.
Hade då varit i dag så hade du haft fler svenskar i ditt lag.

2007-12-28 @ 20:02:57
URL: http://wickan.78.blogg.se
Postat av: Andréas

Dessutom är inte Messi Barcas motor. Det är Decos roll.

2007-12-31 @ 17:43:26
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

"Han är motorn i Barca nu" skrev jag. Och med det menade jag att det var han som drog igång och skapade anfall. Så har det ju sett ut det senaste tycker jag. Deco är den man annars kallar spelmotor ja, men sånt tar jag för givet att du och Martin redan vet. Men jag kan ta ut ett lag för dummies också.

Hur många gånger har du läst mitt lag? Det är smickrande.

2008-01-02 @ 19:05:01
Postat av: Andréas

Som journalist ska man aldrigt ta något för givet i sina artiklar.
Lämna inte några frågor till läsaren.

Det tog jag för givet att du visste.

2008-01-03 @ 15:25:55
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

Andréas: Du kommer göra dig bra på Expressen. I dom artiklarna skriver man samma citat tre gånger för att vara extra tydlig.

Skämt åsido. Jag ska följa dig med intresse i vår. Jag är övertygad om att du kommer imponera om du har samma fart som du haft på LN. Få bort Hermann Dill så kan Expressen Sport börja konkurrera med Sportbladet. Johan Orrenius är annars guld! Luncha med honom och se vad som händer! Ni kanske startar det där magasinet om de mindre europeiska ligorna... vem vet?

2008-01-03 @ 16:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback