PL lagen 11-15

Och så fortsätter PL-tippningen. Här följer lag 11-15.

11. Aston Villa - Olof Mellberg gör sin sista säsong i Villa. Och han gör det som vanligt i en mix av osäkert och råstabilt försvarsspel. Norske backen Brede Hangeland ser ut att snart göra Mellis sällskap snart. Förresten, 3-0-segern mot Inter säger inte ett piss. Inter hade innan det spelat fyra-fem matcher i England på ett par veckor och legat i hårdträning, så tyvärr alla Villa-fans. Juan Pablo Angel, hyfsat ojämn anfallare lämnar Villa för New York. John Carew får mycket att göra på topp. Det vill säga om nu inte Villas egna talanger Luke Moore och/eller Gabriel Agbonlahor får sin stora genombrott i år, vilket är möjligt. Framför allt Moore spås att bli en superstjärna. På mitten är Villa starkast. Här har man bland annat förra årets stjärnskott Ashley Young, som mitt under förra säsongen kom från Watford. Ruskigt snabb och teknisk yttermittfältare som fick Uniteds försvarare att se ut som gengångarna från Vänersborg. Hade väl förmodligen Gary Neville på sin kant (men mer om det senare). På mitten finns dessutom Stiliyan Petrov, nyförvävet Nigel Reo-Coker och alltid lovande Gareth Barry. Aston Villa kan, om allt fungerar, ta sig in på topp tio. Men inte längre än så.


12. Manchester City - Som vi önskar att Svennis får ta revansch på England och dess medier. Men tyvärr blir det ett ganska halvdant försök till upprättelse. Han har nu på en månad värvat som en galning och även om det är lovande spelare blandat med klasspelare så är jag tveksam till om Svennis redan denna säsongen kan förvandla City till ett lag. Det kan han inte. Det brukar vara hans signum, att få stjärnor att fungera ihop, men han fixar det inte på ett halvår. Träningsmatcherna har sett usla ut, och enligt City's fans imponerade inte Petrov mot Valencia i lördags. Truppen är inte ens spikad än och idag väntas ytterligare ett nyförvärv skriva på. Ytterligare en brasse dessutom. Elano, som gjort succé i brasilianska landslaget under våren är klar på mitten, så även då kungen Martin Petrov (plus Geovanni, Gelson Fernandez). I anfallet har man fått klasspelare i Rolando Bianchi och Valeri Bojinov (de kommer inte ens spela ihop innan PL drar igång!) och det ska bli ruskigt intressant att se dom spela ihop. I försvaret, där City verkligen behövde förstärka, har man fått två bra backar i Garrido och Corluka. Jag älskar City's satsning, och det finns en härlig stämning runt laget och ett härligt engagemang som United-supportrarna endast kan drömma om. City har i alla fall själva börjat drömma igen. Drömmar om Europa och att vinna derbyn. Och ibland kan sådana räcka långt. Frank Sinatra har mijonerna för det. Och Hasse Backe charmen. Men eftersom Svennis och England är en dålig ekvation blir det inte bättre än så här.


13. Middlesbrough - Xavier går till LA Galaxy. Och så förlorade Middlesbrough ännu en profil. Det röda laget har ju annars haft en förmåga att plocka upp alla spelare med konstigt utseende (utom United då men dit kommer vi senare) det senaste årtiondet. Vem minns inte silverräven Fabricio Ravanelli? Nu är det tunnare med den varan, även om en föredetting som Mendieta fortfarande får anses vara stjärnan i laget. Har gjort helt klart med Jonathan Woodgate som lämnar Real Madrid (det var på tiden!), har Luke Young i backlinjen med landslagsmeriter, liksom Stewart Downing på mitten och laget börjar få mer rutin. Yakubu och ofta skadedrabbade Jeremie Aliadiere (ny från Arsenal där han var typ femtealternativ i anfallet) på topp, kan det vara nåt? Nja, Boro visar alla tecken på att bli ett mittenlag. Skrällvarning om de har flytet och visar sig fungera som ett lag. De har spelarmaterial för att plocka poäng från de stora.


14. Blackburn Rovers - Ett gammalt bekant ansikte dyker upp i Rovers den kommande säsongen. Roque Santa Cruz, Paraguays lille hjälte, kommer göra Benni McCarthy sällskap i anfallet. Hyfsat spännande nyförvärv i Maceo Rigters också som öste in mål i U21-mästerskapet, han kan ge de andra två lite konkurrens. En ful jävel som heter Jeffers i efternamn slåss också om platserna på topp. På mitten regerar fortfarande mannen med det mest passande namnet - Robbie Savage. Morten Gamst Pedersen är det bästa norsk fotboll fått fram sen Kjetil Rekdal och hela försäsongen har toppklubbarna ryckt i honom. När nu Chelsea ser ut at tappa Ballack och Robben kan det kanske öppna för en affär? Nåväl, Blackburn skrälller inte i år utan hamnar i mitten nånstans. Rocktomten är alldeles för tunn mot hårda brittiska försvar och är snart skadad igen. Blir förmodligen den största floppen efter Tevez (men det återkommer vi till).


15. Reading - Steve Sidwell till Chelsea och det krävs rejält med sand för att fylla det hål han lämnar. Ett försök är fransosen Khalifa Cissé, en defensiv mittfältare som närmast kom från Boavista. Nja, Readings första säsong i PL i fjol var en stor skräll, men det lyckas man inte upprepa i år, denna svåra andra säsong. Nedre halvan av tabellen lär bli klubbens hemvist det närmaste. Det är inte direkt en namnstark trupp man ställer upp med, men samtidigt är de ett samspelt lag, utan press. Dessutom har dom den duktige isländska lagkaptenen Brynjar Gunnarsson på mitten, den som helt klart varit bäst i matcherna mot Sverige i EM-kvalet. Han har visat att han står sig internationellt. Även som en Boris Becker look-a-like. Viljan finns i Reading och den ska aldrig underskattas.

Kommentarer
Postat av: Andréas

Tycker det är konstigt att varken du eller Martin nämner Tuncay Sanli, Middlesbrough. Jag nämner det till dig för jag tycker du, hittils, är bättre påläst än Martin.
Jag kan knappt bärga mig tills du ska publicera Man Utd. Det ska bli väldigt intressant att läsa om dina tankar kring det Skotska fyllots lagbygge.
Sedan vet jag inte vad du menar med att Svennis ska ta revansch. Svårt att ta revansch på bra resultat. Eller menar du att han ska ligga med färre damer i England?
Det märks att du läst min analys om Aston Villa. Jag tänker främst på Moore/Agbonlahor.

Postat av: martini

Detta känns som ett fylle inlägg?!? Var du full när du skrev detta, kanske en vettig anledning till att du inte lämnade in i tid, eller bara brist på respekt?
Allvarligt talat tror du på riktigt att Chelsea skulle vilja värva Pedersen? Inte en chans. Men bra om de gör så, då blir de ännu sämre.
Lite påhopp på United överallt. ANtar att du kommer tippa United snart eller? Inte topp 3 i alla fall. Inte så som du klankar ner på den föreningen.
Märkligt att du inte nämner Micah Richards i City, en av ligans absolut bästa backar.
"Jag älskar City's satsning, och det finns en härlig stämning runt laget och ett härligt engagemang som United-supportrarna endast kan drömma om." Syftar du på att de värvas friskt och att United inte satsar? (United har värvat för mest pengar) eller menar du något med att svennis är bra på att skapa sammanhållning? (Sir Alex löste det inte tillräckligt bra med Ronaldo och Rooney efter VM?) Eller vad menade du? Att det saknas en Thailändare som pumpar in pengar? (Glazer, USA). Eller supportrarna?
(67 000 på varje hemma-match) Förtydliga gärna.
För övrigt Svennis kommer att lyckas bra. Han är med på topp 3 över världens bästa klubblags-tränare.

2007-08-06 @ 18:17:42
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Anonym

jag börjar med martin om det är okej.
martin: Micah Richards nämns inte ens i de säkert 500 inlägg jag läst av city-fans på manchester evening news hemsida. Ronaldo och Rooney-grejen har jag redan nämnt och berömt i ett tidigare inlägg = LÄS PÅ MARTIN!
Särskrivning på "fylle inlägg" gör att jag inte ens kommenterar det. Men det var i förmiddags so you figure it out.
I olika silly season-bloggar nämns Pedersen som tänkbart nyförvärv till Chelsea, tankarna är med andra ord inte helt tagna ur luften.
Vad gäller vart United hamnar, följ min blogg så får du se. Alla påhopp får en förklaring.
Andréas: Tyvärr, jag läste inget av era inlägg innan jag lämnade in mitt. Vi har väl läst på om de unga anfallarna på Svenska Fans båda två?
Jag känner inte till Sanli så det handlar om okunnighet - men jag lär mig mycket av dina tävlingar Andyboy!
Jag tycker inte heller Svennis behöver skämmas för sina resultat i landslaget - jag menar att han ska ta revansch på engelska medier, och det vill jag gärna se! Men jag tror tyvärr inte att det blir så.

2007-08-06 @ 23:21:01
Postat av: Andréas

Nä då är det du som läst på genom SvenskaFans vad beträffar Aston Villa-spelarna. Luke Moore var bra redan förra säsongen. Och han har varit talang i tidigare år. Spelar man Manager så lär man sig.
Sedan tycker jag inte alls att det är MÄRKLIGT att inte Richards, Man C, nämns.

2007-08-07 @ 00:00:35
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: martini

Jag vet inte vad du läst och inte läst men, oavsett är det en stor miss. Chelsea gjorde allt för att värva honom förra säsongen och dåvarande tränare Stuart Pearce sa "Om vi säljer Richards slutar jag med omedelbar verkan"...so you figure it out.
Vad gäller särskrivningen, kan jag bara hålla med det är inte bra, men bättre att slarva lite och hinna skicka iväg det.
OCH fortfarande kan du förklara vad du menade med Jag älskar City's satsning, och det finns en härlig stämning runt laget och ett härligt engagemang som United-supportrarna endast kan drömma om." Om nu inget av det jag skrev var rätt, vad handlade det då om?

2007-08-07 @ 00:44:20
Postat av: Rickard

jag skulle vilja bry mig mer om detta inlägg men faktum är att alla dessa klubbar är klubbar som jag inte kunde bry mig mindre om. De är inte bra nog helt enkelt. visst kommer de ta enstaka poäng från lag som de 4 stora men det räcker knappast. Faktiskt inte alls. Men i stort uppskattar jag påhoppen på United. faktiskt

2007-08-07 @ 19:29:20
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: jeppan

martini: Men så sparkade dom ju Pearce med omedelbar verkan... so you figure it out again.

2007-08-08 @ 14:54:32
Postat av: martini

"Jag älskar City's satsning, och det finns en härlig stämning runt laget och ett härligt engagemang som United-supportrarna endast kan drömma om."
så hur var det med detta uttalandet?

2007-08-08 @ 18:59:10
URL: http://martini.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback