Saknaden av att spela musik

Dust the dreams of your shoulders...


Joel Wallòn är född att stå på en scen. Min kära vän Joel är en rockstjärna i ett fantastiskt härligt band som heter Holiday Factory. De är ett litet band - fortfarande - och chansen att de får chansen att bli nåt stort - som de drömt om - är inte stor. Det är så det är. Men verkligheten är också att dom har så fantastiskt roligt. Att dom får ut nåt av att stå på en scen inför 200 personer i sin lilla hemstad Köping och spela svängig poprock som om de inte fanns en morgondag. Och i alla fall får vara rockstjärnor för en stund. Vilket Joel är - även om han lika gärna kunde stå på scen inför 20 000, och ändå vara bäst.

Jag saknar att spela i band. Jag saknar att slita i en replokal bland baguetter och halvliters LOKA-flaskor med vänner och ladda inför en spelning. Och mest av allt att stå inför publik och framföra något man själv varit med och skapat. Fan va jag saknar det.

Och så David sen. Som spelat musik så länge jag känt honom. I lilla Åmål har han och hans vänner Eric, Jens och Kristoffer kämpat med sitt band Kid Down. Och nu har de lyckats. De tog chansen de fick, eller rättare sagt, de skapade chansen själva. För en vecka sen släppte Kid Down sitt debutalbum på Burning Heart Records - skivbolaget de växte upp med.

Så om man nu ska återknyta till inledningsfrasen, skriven av Joel Wallòn himself, så kan man faktiskt konstatera att drömmen man har mycket väl kan bli sann. Även om verkligheten sällan låter dig tro det.

Själv lyckades vi ganska bra med JLB. Vi fick spela på Emmabodafestivalen liksom. Och för en liten poporkester som bara fanns till för att det är så oerhört roligt att spela musik så var det en fin final för ett fint band. Även om jag saknar spelandet, och gemenskapen med mina medmusikanter i en replokal, mer än någonsin.

Men det är aldrig försent. Orup, till exempel, var ju över 30 när han slog igenom.
Så, nu när processen ändå är igång, borde jag kanske plocka upp gitarren på allvar igen.
Och låta dammet på axlarna ligga kvar.

Till sist: Gloat, Brand New Day, Kapten Kermit, DGPP, Örebrohardcorebandet, Kill Amore och Jesper Larsson Band. Ni är bland de finaste av minnen. Det bör bli fler.

Så nu jävlar.


Kommentarer
Postat av: martini

Orup. Jaha då kanske vi får höra någon dänga likt Magaluf inom en snar framtid? Kanske Åland?
Jag visste inte att du kände de där miffona från Köping. Det är väl dom som var på tv du menar?
Inte för att trampa dig på tårna nu men lyckades ni verkligen ganska bra med det där jesperlarssonbandet?

Postat av: jeppan

Inte visste jag att mina åsikter om Rederiet som tv-serie skulle leda till att du går till personangrepp samt kallar utvecklingsstörda för "miffon". Otroligt låg nivå där. Men nej, personerna från I en annan del av Köping är inte samma som spelar i Holiday Factory.

Och ja, för att va ett hobbyprojekt så lyckades vi till och med mycket bra.

2007-04-09 @ 00:02:00
Postat av: martini

Haha, jag tycker det är otroligt lågt att gömma sig bakom mitt "nickname". Patetiska människor som inte kan stå för sina åsikter bör ju inte heller kommentera. Jesper - kolla ip-nummer på förra kommentaren så kan du ju se att det inte kommer från mig.
Dessutom tycker jag det är fantastiskt roligt när du plockar fram gitarre, Free love!

2007-04-09 @ 00:26:01
URL: http://martini.blogg.se
Postat av: Andréas

Det var jag som skojade till det en gnutta.
Jag håller dock med Martin. Alltså, att du ska damma av gitarren. Free love...
Jesper, nya Orup.

2007-04-09 @ 00:37:43
URL: http://wickan78.blogg.se
Postat av: jeppan

okej - det var ju en tvist på det hela. ska kolla upp detta och vidtaga nödvändiga åtgärder. men först ska jag sova. imorrn bitti går tåget tillbaka till trollhättan. påsklov!

2007-04-09 @ 00:38:26
Postat av: BJ

BND var fina tider, även om jag för det mesta spelade fel hade jag förbannat kul och veckan då vi hade tre av våra totalt fyra spelningar kände man sig som en liten rocker! Kommer aldrig glömma den tiden. Hoppas vi kan ses snart kompis

2007-04-15 @ 17:08:27
URL: http://www.mff.se
Postat av: Rickard

Men Jesper, inte är du den enda som saknar tiden när du spelade. tror vi är många från öret som förknippar mycket av vår studietid med dig och JLB. Vi som var på 1, 2 eller 5 spelaningar och kände glöden. Du måste komma tillbaka. För övrigt kan jag meddela att JLB har spelats på en bar/pub i gibraltar för kanske 3-4 veckor sedan och de älskade det. Internationell framgång det, långt innan 30.

2007-04-16 @ 13:38:27
URL: http://ipitythefool.blogg.se
Postat av: Nils

http://www.myspace.com/kastrom
God kväll! Jag är popbög ikväll och då blir det Kristofer Åström i lurarna. Har du hört något av hans nya, Jesper? Här kommer några smakprov!

2007-04-19 @ 22:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback